حلوه الصورة الجديدة اللي علي الموقع ? .
ويلغى التوكيل الى بالبيع ازاى.. وايه التصرف لو الى معموله التوكيل باع خلاص،،، البيع قائم ولا لا؟
ويلغى التوكيل الى بالبيع ازاى.. وايه التصرف لو الى معموله التوكيل باع خلاص،،، البيع قائم ولا لا؟
قراءة أقلSign Up to our social questions and Answers Engine to ask questions, answer people’s questions, and connect with other people.
Login to our social questions & Answers Engine to ask questions answer people’s questions & connect with other people.
Lost your password? Please enter your email address. You will receive a link and will create a new password via email.
يجب تسجيل الدخول لتستطيع إضافة سؤال.
يجب تسجيل الدخول لتستطيع إضافة مقالة.
برجاء توضيح أسباب شعورك أنك بحاجة للإبلاغ عن السؤال.
برجاء توضيح أسباب شعورك أنك بحاجة للإبلاغ عن الإجابة.
برجاء توضيح أسباب شعورك أنك بحاجة للإبلاغ عن المستخدم.
نريد ربط الأشخاص الذين لديهم المعرفة بمشاكل بيت الوطن بجيرانهم وحل واذالة جميع العقبات
[pagemaster_page id=”64″]
جواز الغاء التوكيل الخاص المنصوص فيه أن هذا التوكيل لايلغى الا بحضور الطرفين ؟ من المستقر عليه فى التوكيلات التى تصدر من مكاتب التوثيق والتى ينص فيها بان هذا التوكيل لايلغى الا بحضور الطرفين ومن أشهر هذه التوكيلات توكيلات بيع السيارات وتوكيلات التخالص والتصالح فى جنح ايصالات الأمانة والشيكات البنكية ولكن لو قام أحد الأشخاص بعد عمله توكيل خاص ببيع سيارة أو بتنازل عن جنحة ايصال أمانة ونص فى هذا التوكيل بأنه لا يلغى الا بحضور الطرفين وقام هذا الشخص باخطار مكتب التوثيق برغبته فى الغاء التوكيل الصادر منه ولكن مكتب التوثيق رفض فلجأ الى محكمة القضاء الادارى طالبا الزام ...اقرأ المزيد
جواز الغاء التوكيل الخاص المنصوص فيه أن هذا التوكيل لايلغى الا بحضور الطرفين ؟
من المستقر عليه فى التوكيلات التى تصدر من مكاتب التوثيق والتى ينص فيها بان هذا التوكيل لايلغى الا بحضور الطرفين ومن أشهر هذه التوكيلات توكيلات بيع السيارات وتوكيلات التخالص والتصالح فى جنح ايصالات الأمانة والشيكات البنكية
ولكن لو قام أحد الأشخاص بعد عمله توكيل خاص ببيع سيارة أو بتنازل عن جنحة ايصال أمانة ونص فى هذا التوكيل بأنه لا يلغى الا بحضور الطرفين وقام هذا الشخص باخطار مكتب التوثيق برغبته فى الغاء التوكيل الصادر منه ولكن مكتب التوثيق رفض
فلجأ الى محكمة القضاء الادارى طالبا الزام مكتب التوثيق بالغاء التوكيل مستندا فى ذلك الى نص المادة 715 من القانون المدني والتى أجازت للموكل في أي وقت أن ينهي الوكالة أو يقيدها ولا يوجد اتفاق يخالف ذلك ومن ثم يصبح امتناع مكتب التوثيق عن الغاء التوكيل مستندا الى حجة تخالف نص المادة 715 غير قائم على أساس قانوني ويصبح موضعا للالغاء
ومؤخرا قضت محكمة القضاء الادارى بمجلس الدولة بالغاء توكيل صادر من مدير أمن 6 أكتوبر السابق والصادر لأمين الحزب الوطنى بمحافظة حلوان بالرغم من أن هذا التوكيل منصوص فيه بأنه لايلغى الا بحضور الطرفين واستندت في ذلك الى نص المادتين 669 ، 715 من القانون المدني
ويلغى التوكيل الى بالبيع ازاى.. وايه التصرف لو الى معموله التوكيل باع خلاص،،، البيع قائم ولا لا؟
ويلغى التوكيل الى بالبيع ازاى.. وايه التصرف لو الى معموله التوكيل باع خلاص،،، البيع قائم ولا لا؟
قراءة أقلالي جميع مكاتب التراخيص والساده المهندسون واصحاب الاراضي ممنوع منعا باتا عمل جسات لاي قطعة ارض اتحط فيها جيوتكستايل وذلك حفاظا علي ما تم تنفيذه من اعمال للحفاظ علي اجهاد التربه .. .
تبقي الهيئه مسؤوله تعطي لكل مالك ارض ، تقرير جسه واجهاد التصميم مع توصيات عشان الناس تعرف تشتغل صح ده كلام مدروس مش فكاكه
تبقي الهيئه مسؤوله تعطي لكل مالك ارض ، تقرير جسه واجهاد التصميم مع توصيات عشان الناس تعرف تشتغل صح
ده كلام مدروس مش فكاكه
بعد ما يتم التحويل بيقعد قد ايه لما يسمع ويتكتب جنب الطلب بتاعك والحجز يتحول لمؤكد . واذا بعد الانتظار وطلع حد سبقك لها هل الفلوس بترجعلك فحسابك فالبلد المحول منها والا حساب فمصر .
ف
ياريت كلنا نبعت بفتح مربعات جديدة في شمال الرحاب او مناطق زي المستثمرين لان بصراحة اللي حصل دا تهريج يحط اسم شمال الرحاب في التسريبات وهيه قطعتين فقط
ياريت كلنا نبعت بفتح مربعات جديدة في شمال الرحاب او مناطق زي المستثمرين لان بصراحة اللي حصل دا تهريج يحط اسم شمال الرحاب في التسريبات وهيه قطعتين فقط
قراءة أقلAmr Serag الاعمدة اهم حاجة في المبني.... فيديو جميل.. شوفه للآخر
لي حوالة بخصوص شقة لو حبيت أقدم على أرض بعد ذلك ومبلغ الحوالة أقل. ماذا أفعل؟
لي حوالة بخصوص شقة لو حبيت أقدم على أرض بعد ذلك ومبلغ الحوالة أقل. ماذا أفعل؟
قراءة أقلشئ غريب وعجيب ومريب هيئة المجتمعات العمرانية ترفض الإفصاح عن سعر أراضي بيت الوطن ، رغم إن العقل والمنطق والقانون بيقول إن كل سلعة لازم يكون ليها سعر محدد وواضح . الهيئة من حقها تسعر الأرض زي ما هيه عاوزه ، إن شالله تسعرها بعشروميت مليون دولار ، وبعد كده كل واحد حر ، لكن هذا الغموض بشأن التسعير مريب ، ويدل إن الهيئة فيها أيادي خفية بتلعب ، وأهل الشر في الهيئة لا يعنيهم إلا زيادة الحصيلة الدولارية ولو علي حساب خراب بيوت الحاجزين ، علشان لو التسعير مفيهوش مصيبة كانوا أعلنوها وريحوا كل الناس بدل الغموض والتخبط ده . للعلم ...اقرأ المزيد
شئ غريب وعجيب ومريب
هيئة المجتمعات العمرانية ترفض الإفصاح عن سعر أراضي بيت الوطن ، رغم إن العقل والمنطق والقانون بيقول إن كل سلعة لازم يكون ليها سعر محدد وواضح .
الهيئة من حقها تسعر الأرض زي ما هيه عاوزه ، إن شالله تسعرها بعشروميت مليون دولار ، وبعد كده كل واحد حر ، لكن هذا الغموض بشأن التسعير مريب ، ويدل إن الهيئة فيها أيادي خفية بتلعب ، وأهل الشر في الهيئة لا يعنيهم إلا زيادة الحصيلة الدولارية ولو علي حساب خراب بيوت الحاجزين ، علشان لو التسعير مفيهوش مصيبة كانوا أعلنوها وريحوا كل الناس بدل الغموض والتخبط ده .
للعلم : الجدوي الاستثمارية في كل الطرح أصبحت محل شك أصلا في أفضل السيناريوهات ، زايد مثلا اللي مقدمها ٩٠ ألف دولار ، حتي لو فيه تثبيت ب ١٩ جنيه ، ماذا لو طرح جنبها في المرحلة التاسعة مثلا وسعر الدولار دلوقتي ٢٧ جنيه ، ساعتها المقدم بتاعها هيبقي ٦٠ ألف دولار بدل ٩٠ ألف ، مين بأه هيشتري أرض بمقدم ٩٠ ألف دولار وجنبها أرض ب ٦٠ بس ، ولنا في بيت الوطن القديم عبرة وعظة
يعني كمان رضينا بالهم ، والهم هوه اللي مش راضي بينا ?
الاسترداد غصب عنهم
الاسترداد غصب عنهم
قراءة أقلنصيحة من الاخوة الافاضل إنا طلعت الرخصة لقطعة ارض مساحة ٦٧٠ قبل موضوع النسبه البنائيه الجديد ..وسألت عن تعديل للرخصة افادونى بانى لازم ارخص من اول وجديد ..فهل ارخص من اول وجديد ولا انفذ بالرخصة اللى طلعتها..لانى خايف من الروتين وإنا ماصدقت طلعت الرخصة…ياريت نصيحة حضراتكم .وشكرا وبارك الله فيكم وجزاكم خيرا .
نصيحة من الاخوة الافاضل
إنا طلعت الرخصة لقطعة ارض مساحة ٦٧٠ قبل موضوع النسبه البنائيه الجديد ..وسألت عن تعديل للرخصة افادونى بانى لازم ارخص من اول وجديد ..فهل ارخص من اول وجديد ولا انفذ بالرخصة اللى طلعتها..لانى خايف من الروتين وإنا ماصدقت طلعت الرخصة…ياريت نصيحة حضراتكم .وشكرا وبارك الله فيكم وجزاكم خيرا
طب ايه الخطوات المطلوبه عشان متتسحبش قطعه الارض
طب ايه الخطوات المطلوبه عشان متتسحبش قطعه الارض
قراءة أقلتأخير قسطين ورا بعض لاستمرار الرخصة اتمام الحفر وخرسانة عادية ولضمان عدم سحب القطعه بناء دور سكنى اى حتى سقف الارضى
تأخير قسطين ورا بعض
لاستمرار الرخصة اتمام الحفر وخرسانة عادية
ولضمان عدم سحب القطعه بناء دور سكنى اى حتى سقف الارضى
اربعة سنوات مرت علي افتتاح مكتب خدمات العاملين بالخارج بجهاز القاهره الجديده .. لكننا نحتاج نائبا لرئيس الجهاز ليكون المسؤل الاول عن كل ما يخص بيت الوطن وبالتوازي مع رئيس الجهاز بدلا من ان نجد جميع نواب رئيس الجهاز مسؤلين عن بيت الوطن وكل واحد بفكره وده عامل مشاكل كثيره .. وكم نأمل بموظف اخر للعقاريه داخل المكتب لانجاز المعاملات ومهندسا اخر لانهاء التراخيص في وقت قياسي .. كلها امنيات نتمني ان تتحقق .. وجمعه مباركه صباح ON – وزيرا الهجرة والإسكان يفتتحان ...اقرأ المزيد
اربعة سنوات مرت علي افتتاح مكتب خدمات العاملين بالخارج بجهاز القاهره الجديده .. لكننا نحتاج نائبا لرئيس الجهاز ليكون المسؤل الاول عن كل ما يخص بيت الوطن وبالتوازي مع رئيس الجهاز بدلا من ان نجد جميع نواب رئيس الجهاز مسؤلين عن بيت الوطن وكل واحد بفكره وده عامل مشاكل كثيره .. وكم نأمل بموظف اخر للعقاريه داخل المكتب لانجاز المعاملات ومهندسا اخر لانهاء التراخيص في وقت قياسي .. كلها امنيات نتمني ان تتحقق .. وجمعه مباركه
صباح ON – وزيرا الهجرة والإسكان يفتتحان مجمع خدمات للمصريين بالخارج في القاهرة الجديدة
قراءة أقلالسلام عليكم لو حد ممكن بيعت موقع مكتب العاملين بالخارج جزاه الله خيرا
السلام عليكم
لو حد ممكن بيعت موقع مكتب العاملين بالخارج
جزاه الله خيرا
ايه الفرق عشان الصورة زى ما هيه.ياريت توضيح.
ايه الفرق عشان الصورة زى ما هيه.ياريت توضيح.
قراءة أقل