صباح التصالح .. ? «الإسكان» تزف بشرى للمواطنين: أي مخالفات قبل 30 سبتمبر 2022 سيتم التصالح عليها | المصري اليوم .
طيب هو ٦/٢ لسه جيه
طيب هو ٦/٢ لسه جيه
قراءة أقلSign Up to our social questions and Answers Engine to ask questions, answer people’s questions, and connect with other people.
Login to our social questions & Answers Engine to ask questions answer people’s questions & connect with other people.
Lost your password? Please enter your email address. You will receive a link and will create a new password via email.
يجب تسجيل الدخول لتستطيع إضافة سؤال.
يجب تسجيل الدخول لتستطيع إضافة مقالة.
برجاء توضيح أسباب شعورك أنك بحاجة للإبلاغ عن السؤال.
برجاء توضيح أسباب شعورك أنك بحاجة للإبلاغ عن الإجابة.
برجاء توضيح أسباب شعورك أنك بحاجة للإبلاغ عن المستخدم.
نريد ربط الأشخاص الذين لديهم المعرفة بمشاكل بيت الوطن بجيرانهم وحل واذالة جميع العقبات
[pagemaster_page id=”64″]
طيب هو ٦/٢ لسه جيه
طيب هو ٦/٢ لسه جيه
قراءة أقلخلي بالك ياهندسة المساحات تقريبية
خلي بالك ياهندسة المساحات تقريبية
قراءة أقلماذا يحدث في حالة سحب عداد الكهرباء
ماذا يحدث في حالة سحب عداد الكهرباء
قراءة أقلفين الباقى المفروض انهم هينزلوا 1600 قطعة
فين الباقى المفروض انهم هينزلوا 1600 قطعة
قراءة أقلاعضاء الجروب المحترمين. فيه. حد عنده اى معلومة عن استلامات للقطع فى حرف. ال N بالحى الثالث -حتى الآن لم يتم تبلغينا بموعد الاستلام
اعضاء الجروب المحترمين. فيه. حد عنده اى معلومة عن استلامات للقطع فى حرف. ال N بالحى الثالث -حتى الآن لم يتم تبلغينا بموعد الاستلام
قراءة أقلالحي الثالث في مشكله مفيش شركه عاوز تكمل المرافق ربنا يسترها
الحي الثالث في مشكله مفيش شركه عاوز تكمل المرافق ربنا يسترها
قراءة أقلسلام عليكم بعد اذن الادمنز المحترمين لو انا ببدا اطلع رخصة بناء لقطعة ارض بيت الوطن التجمع الخامس حى تانى هل الواجهات اجبارية ام تم الغاء هذا القرار لان كنت مطلع رخصة وانتهى وقتها بواجهة معينة وعند البدء فى الاجراءات من اول وجديد فوجئت بيقولوا الواجهات محددة يا ريت بعد اذنكم الافادة .
https://fb.watch/3XCtb23iIM/
هتلاقي كود تم ارساله للايميل خد كود اللي علي الايميل واكتبه في التحقق
هتلاقي كود تم ارساله للايميل
خد كود اللي علي الايميل واكتبه في التحقق
هل في حد قدر يطلع تصريح الحفر وعليه قسط زي ما القرار الاخير كان بيقول؟؟ بتوع مركز المعلومات بيقولوا ان مدير العاملين بالخارج هو اللي موقفها، نعمل ايه دي تفرق جدا معانا .
هل تم تفعيل القرار ولا لأ يا جماعة ؟
هل تم تفعيل القرار ولا لأ يا جماعة ؟
قراءة أقلالسيد المهندس المحترم / امين غنيم رئيس جهاز القاهره الجديده .. نما الى علمنا انك زعلان من النقد بخصوص التراخيص وما كتبناه ما كانت الا تنفيس وضجر من موضوع اسمه رخصة المبانى ولم يكن الموضوع شكوى ولو هى شكوى فمجراها الرئيسى معلوم ومعروف والسكك واضحه ولكنها لم تكن غير نقد بناء وحبينا بس نوريك اراء الناس عشان تكون شايف اللى بيحصل .. وما كتبناه بالبوست السابق لم يتطرق الى الرخصه لاننا لو تطرقنا اليه فهتكون بلوه اخرى سوده لكن حديثنا كان عن ما بعد كتابة ودفع رسوم الرخصه وليه التاخير كل هذا الوقت و لمدة الشهرين واكثر ليه ...اقرأ المزيد
السيد المهندس المحترم / امين غنيم رئيس جهاز القاهره الجديده ..
نما الى علمنا انك زعلان من النقد بخصوص التراخيص وما كتبناه ما كانت الا تنفيس وضجر من موضوع اسمه رخصة المبانى ولم يكن الموضوع شكوى ولو هى شكوى فمجراها الرئيسى معلوم ومعروف والسكك واضحه ولكنها لم تكن غير نقد بناء وحبينا بس نوريك اراء الناس عشان تكون شايف اللى بيحصل .. وما كتبناه بالبوست السابق لم يتطرق الى الرخصه لاننا لو تطرقنا اليه فهتكون بلوه اخرى سوده لكن حديثنا كان عن ما بعد كتابة ودفع رسوم الرخصه وليه التاخير كل هذا الوقت و لمدة الشهرين واكثر ليه !! وهذه المده محسوبه من وقت الرخصه نفسها وانتهائها .. فرجاء عدم تحويل الامور الى شكوى !! ده اولا وثانيا عندما ذكرنا المهندسه رشا كان ذكرها بمثابة هى اول الحلقه فى موضوع الشهرين بالنسبه للدولار والمهندس حسن الشحات فيما يخصى المصرى ولم نهول ولم نذكر شخصها فى اى خطأ لانها لها الاحترام والتقدير والمهندس الشحات له الاحترام والتقدير ..وان كان خلط موضوع الكمابوندات فكان بالخطأ وهو لفظ شائع عند المهندسه ولاء لكن كل ما قلته لا يعيب ولم نخطئ فى حق اشخاص وعلى المستوى الشخصى لهم منا كل التقدير والاحترام ..
لكن هرجع تانى لنفس الموضوع ليه الرخصه بتفضل شهرين واكثر بعد دفع رسومها فاكيد فيه خطا ولو جبت اى حد عندك عشان تحاسبه هتلاقى عنده مبرراته ومليون مبرر انه صح لكن ما ذنب العميل !! والموضوع يا بشمهندس امين مش موضوع (مقاولين ) او مطورين او حتى نقاشين الموضوع ده عمل لابد وان يستكمل اجرائاته على اكمل وجه الناس تعبت فعلا وحاولنا ايصال الصوره مرات المرات لكن مفيش حلول .. وحضرتك ممكن تطلب مهندسين من الهيئه او الوزاره للتعيين او طلب المساعده من مجلس الامناء او طلب المساعده من المطورين بصيغه قانونيه مقبوله طرفكم .. شكرا جزيلا
الله ينور يا أستاذ علاء ربنا يبارك فيك كلامك كله حقيقي وواقعي وهذا الكلام هوا ما بداخلنا جميعاً
الله ينور يا أستاذ علاء
ربنا يبارك فيك
كلامك كله حقيقي وواقعي
وهذا الكلام هوا ما بداخلنا جميعاً
Up
Up
قراءة أقلالسلام عليكم ده نص حكم بخصوص موضوع فرق 10% للمرحلة الثالثة او التكميلية الثالثة حبيت انشره عشان اكيد فى ناس من المرحلة المنكوبة دى متعرفش زى حالاتى و لما كنت اسال دايما كان بيترد عليا القضايا خسرت او اترفضت واللى الهيئة هتحسبه هتدفعه و انت ساكت الحكم لسه جديد من شهور و جايز فى ناس معاها احكام تانية و ساكته لحسن بركتها تتقل يا اخى خايف من الحسد انشر بدون اسم بس تاخد ثواب انك تعرف الناس حقوقها اللى ضايعه باشكر للمهندس علاء جمعان اللى بعتلى الاحكام دى و انا كنت فاكر ان الموضوع منتهى …و ربنا ...اقرأ المزيد
السلام عليكم
ده نص حكم بخصوص موضوع فرق 10% للمرحلة الثالثة او التكميلية الثالثة حبيت انشره عشان اكيد فى ناس من المرحلة المنكوبة دى متعرفش زى حالاتى و لما كنت اسال دايما كان بيترد عليا القضايا خسرت او اترفضت واللى الهيئة هتحسبه هتدفعه و انت ساكت
الحكم لسه جديد من شهور و جايز فى ناس معاها احكام تانية و ساكته لحسن بركتها تتقل
يا اخى خايف من الحسد انشر بدون اسم بس تاخد ثواب انك تعرف الناس حقوقها اللى ضايعه
باشكر للمهندس علاء جمعان اللى بعتلى الاحكام دى و انا كنت فاكر ان الموضوع منتهى …و ربنا يوفق الجميع
حضرتك حولت مقدم 35% و صدر بعدها قرار مجلس الوزراء بمساواة المرحلة الثالثة بباقى المراحل و اعتبار المقدم 25% و ااباقى رصيد دولارى الهيئة بتتحايل على الفرار و تقوللك هنضرب رصيدك الدولارى فى معادلة التحويل فسرق 50% من الرصيد الدولارى ( ده وقت ما كان الدولار 15.6 ) يعنى ليك رصيد دولارى 36 الف دولار يقولاقرأ المزيد
حضرتك حولت مقدم 35% و صدر بعدها قرار مجلس الوزراء بمساواة المرحلة الثالثة بباقى المراحل و اعتبار المقدم 25%
و ااباقى رصيد دولارى
الهيئة بتتحايل على الفرار و تقوللك هنضرب رصيدك الدولارى فى معادلة التحويل فسرق 50% من الرصيد الدولارى ( ده وقت ما كان الدولار 15.6 ) يعنى ليك رصيد دولارى 36 الف دولار يقوللك لا هما 18 الف بس
طب والناس اللي بيوتها اتهدت تتصالح ازاي
طب والناس اللي بيوتها اتهدت تتصالح ازاي
قراءة أقل