السلام عليكم محتاج اعرف طريقة حساب المعادلة اللي بشتري بيها مدة لو فترة مهلة المباني أنتهت وشكرا .
حضرتك انا بلغت الشركة المنفذه للبناء عند بعمل طلب عداد كهرباء انشائى
حضرتك انا بلغت الشركة المنفذه للبناء عند بعمل طلب عداد كهرباء انشائى
قراءة أقلSign Up to our social questions and Answers Engine to ask questions, answer people’s questions, and connect with other people.
Login to our social questions & Answers Engine to ask questions answer people’s questions & connect with other people.
Lost your password? Please enter your email address. You will receive a link and will create a new password via email.
يجب تسجيل الدخول لتستطيع إضافة سؤال.
يجب تسجيل الدخول لتستطيع إضافة مقالة.
برجاء توضيح أسباب شعورك أنك بحاجة للإبلاغ عن السؤال.
برجاء توضيح أسباب شعورك أنك بحاجة للإبلاغ عن الإجابة.
برجاء توضيح أسباب شعورك أنك بحاجة للإبلاغ عن المستخدم.
نريد ربط الأشخاص الذين لديهم المعرفة بمشاكل بيت الوطن بجيرانهم وحل واذالة جميع العقبات
[pagemaster_page id=”64″]
حضرتك انا بلغت الشركة المنفذه للبناء عند بعمل طلب عداد كهرباء انشائى
حضرتك انا بلغت الشركة المنفذه للبناء عند بعمل طلب عداد كهرباء انشائى
قراءة أقلالسلام عليكم: هل تعريف حساب الهيئة في حساب بنك بالخارج من النت ومن ثم التحويل من النت وطباعة الاشعار معترف به أم لابد من الذهاب للبنك والتحويل منه. جزيتم خيراً .
عادي انا دافع اخر قسط كده
عادي انا دافع اخر قسط كده
قراءة أقلالسلام عليكم ورحمة الله وبركاتة استفسار هل يلزم شهادة اشراف بكل مرحلة من مراحل بناء المنشاء ام لا وهل عند تسليم الجهاز تلزم هذة الشهادة
السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة استفسار هل يلزم شهادة اشراف بكل مرحلة من مراحل بناء المنشاء ام لا وهل عند تسليم الجهاز تلزم هذة الشهادة
قراءة أقلوعليكم السلام ورحمة الله وبركاته في فرق بين شهادة الإشراف وشهادة الصلاحية شهادة الإشراف دي حضرتك بتعمها علشان تعمل تصريح حفر اما شهادة الصلاحيه فدي بتتعمل وحضرتك بتوصل كهرباء
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
في فرق بين شهادة الإشراف وشهادة الصلاحية
شهادة الإشراف دي حضرتك بتعمها علشان تعمل تصريح حفر
اما شهادة الصلاحيه فدي بتتعمل وحضرتك بتوصل كهرباء
م
https://drive.google.com/file/d/1b7QPJVncFl_SWRpvPJ4nlgSu7Bl6R-x_/view?usp=sharing لينك تحميل كراسه شروط شاليهات الفيروز ? #رائد_بيت_الوطن…….. كراسة شروط مشروع شاليهات الفيروز- الرائد.pdf .
https://drive.google.com/file/d/1b7QPJVncFl_SWRpvPJ4nlgSu7Bl6R-x_/view?usp=sharing لينك تحميل كراسه شروط شاليهات الفيروز ?
#رائد_بيت_الوطن……..
كراسة شروط مشروع شاليهات الفيروز- الرائد.pdf
قراءة أقلالسلام عليكم حد عنده فكرة عن الاراضى المطروحه للمصريين بالخارج فى منطقة حدائق العاصمة؟؟؟؟هل المنطقة واعده و مميزاتها و عيوبها…… و نفس الاستفسار بالنسبة للاراضى المميزه,,,,,استفسارى عن حدائق اكتوبر؟ الرجاء الرد و شكرا .
بص شوف اي مكان أسمه قبله كلمه حدائق هتلاقيه اقل رقي وده بسبب انه بيكون اقل خدمات او خلافه حدائق اكتوبر حدائق الاهرام حدائق الزيتون حدائق حلوان
بص شوف اي مكان أسمه قبله كلمه حدائق هتلاقيه اقل رقي وده بسبب انه بيكون اقل خدمات او خلافه
حدائق اكتوبر
حدائق الاهرام
حدائق الزيتون
حدائق حلوان
فيه فرق بين الفوائد وغرامة التأخير - الفوائد ٣,٥٪ من كامل المبلغ المتبقي على الأرض لابد تضاف للقسط ويطبق عليها معادلة التثبيت. - غرامة التأخير فقط في حالة التأخير عن موعد سداد القسط تحسب باليوم وهي ٣,٥ ٪ سنويا من قيمة القسط فقط. - لا تنسى ( حسبنا الله ونعم الوكيل) لأن المشروع كله ظلم في ظلم والكاقرأ المزيد
فيه فرق بين الفوائد وغرامة التأخير
– الفوائد ٣,٥٪ من كامل المبلغ المتبقي على الأرض لابد تضاف للقسط ويطبق عليها معادلة التثبيت.
– غرامة التأخير فقط في حالة التأخير عن موعد سداد القسط تحسب باليوم وهي ٣,٥ ٪ سنويا من قيمة القسط فقط.
– لا تنسى ( حسبنا الله ونعم الوكيل) لأن المشروع كله ظلم في ظلم والكل منهوب والكل مسروق ومحدش واخد حقه واحمد سمير والعطار وإبراهيم والعقاريه كلها ربنا هيخلص منهم لهم دور رئيسي في ظلم الناس وتعمد ضياع حقوق الناس.
اللهم لا شماته لكن بسعد لما اسمع ان احمد سمير كل يوم رايح جاي على النيابه الاداريه.
رد م محمد فخر الدين
قراءة أقللينك تحميل التحديث اليومي الى الان ٢٩ اغسطس المتاح للحجز بجميع المدن ? https://drive.google.com/drive/folders/1Ksis35qOotYJ21-q3PaLoEpZmh2vhfX_ #رائد_بيت_الوطن? .
لينك تحميل التحديث اليومي الى الان ٢٩ اغسطس
المتاح للحجز بجميع المدن ? https://drive.google.com/drive/folders/1Ksis35qOotYJ21-q3PaLoEpZmh2vhfX_ #رائد_بيت_الوطن?
مساء الخير علي جموع الحاجزين… دي صوره لشركة المقاولات المصريه القائمه علي ترفيق الحي الثالث… من موقع الحدث لكي يطمئن قلب الجميع بان ترفيق الحي الثالث شغال .. .
وتمر الأيام سريعا ولانري شيئا ....ربنا يسهل.
وتمر الأيام سريعا ولانري شيئا ….ربنا يسهل.
قراءة أقلعايز اشرح نقطة هامة ممكن توضحلك اذا كان الدولة المصرية بتدير ازماتها صح او لا...انا حقولك كل البيانات بتصريحات رسمية منهم همة شخصيا و انت تحكم عقلك. عارفين حجم الامطار اللي نزلت على مصر خلال ال 48 ساعة الماضية كانت قد ايه؟ 3 مليار متر مكعب من الميه عالاقل كرقم تقريبي متحفظ ...يعني تقريبا 6% من حصة ماقرأ المزيد
عايز اشرح نقطة هامة ممكن توضحلك اذا كان الدولة المصرية بتدير ازماتها صح او لا…انا حقولك كل البيانات بتصريحات رسمية منهم همة شخصيا و انت تحكم عقلك.
عارفين حجم الامطار اللي نزلت على مصر خلال ال 48 ساعة الماضية كانت قد ايه؟
3 مليار متر مكعب من الميه عالاقل كرقم تقريبي متحفظ …يعني تقريبا 6% من حصة مصر السنوية من نهر النيل…انا حسبتها من خلال معادلات رياضية للعلاقة بين كثافة الامطار و مدة سقوطها و مساحة السقوط و المتوسط المحسوب…طبعا ده بخلاف الميه اللي اتخزنت في الابار الجوفية.
طيب مصر راح منها حجم الامطار ده ليه مع ان كان ممكن الاستفادة يه لو عندنا بنية تحتية لصرف الامطار و اعادة استخدامها؟
علشان المتحدث الرسمي للدولة طلع من كام شهر قالك انا مينفعش اصرف 200/300 مليار جنيه علشان نعمل شبكة لصرف الامطار علشان يومين مطرة في السنة.
– طبعا الرقم بتاعه مبالغ فيه و ملوش اي دراسة علمية معلنة, بس حفترض معاك انه رقم صحيح و حقيقي…عارف مصر بتصرف كام على محطات تحلية المية الجديدة و اعادة تدوير الصرف لتعويض فاقد سد النهضة؟
حسب تصريح السيسي في اكتوبر 2019 قال اننا صرفنا 200 مليار جنيه علشان نحلي مليون و نص متر مية يوميا و حيوصلوا 300 مليار جنيه خلال سنة…يعني سنويا يطلعوا قد ايه كمية ميه؟ نص مليار متر مكعب تقريبا.
طيب بالمنطق نصرف 300 مليار جنيه على محطات تحلية علشان نص مليار متر مكعب و لا نصرف برضه 300 مليار جنيه علشان نخزن مياه امطار تتجاوز 3 مليار متر مكعب في المرة؟
و على فكرة الظاهرة المناخية دي متكررة و اتوقع ان مصر تخش نطاق الدول المطيرة يعني ممكن سنويا نكون بنتكلم في 10 مليار متر مكعب امطار يعني %20 من حصتك في نهر النيل جايالك من السما حرفيا و ببلاش… فكدة كدة حتصرفهم….
هو انت فكرك مية النيل دي كلها جاية منين؟ ماهي امطار برضه من دول المنبع…التغير اللي بيحصل في المناخ ابتدى يديلك جزء من الميه دي و بكميات ضخمة…مش ان الاوان نفكر نستخدمها؟
ربنا بيبعتلك ثروة واجب تستغلها مش تترمي في الارض…الميه اهم من البترول!..هي السما لو بتمطر بترول كنت حتسيبها تترمي هدر كدة؟
ده بخلاف انك حتوفر قيمة التلفيات اللي بتحصل كل ما المطرة بتنزل من تجريف طرق و وفيات و خسائر مادية بالمليارات.
حد يقولي اذا الكلام مش منطقي؟ هل دي ادارة رشيدة للدولة؟ و لفلوسنا؟ ما هو احنا اللي حنحاسب عالفلوس دي كلها على فكرة .. يبقى عالاقل حقنا نفهم هي بتتصرف ازاي !
فيديو السيسي
فيديو المتحدث باسم مجلس الوزراء
*المتر المكعب= الف لتر ميه
لو فهمت البوست و اقتنعت بيه اعمله شير يمكن يوصل (منقول)
من امتي واحنا بنسال عن الحاجات دي ????
من امتي واحنا بنسال عن الحاجات دي ????
قراءة أقل
م
م
قراءة أقل