مساء الخير علي جموع الحاجزين… دي صوره لشركة المقاولات المصريه القائمه علي ترفيق الحي الثالث… من موقع الحدث لكي يطمئن قلب الجميع بان ترفيق الحي الثالث شغال .. .
م
Sign Up to our social questions and Answers Engine to ask questions, answer people’s questions, and connect with other people.
Login to our social questions & Answers Engine to ask questions answer people’s questions & connect with other people.
Lost your password? Please enter your email address. You will receive a link and will create a new password via email.
يجب تسجيل الدخول لتستطيع إضافة سؤال.
يجب تسجيل الدخول لتستطيع إضافة مقالة.
برجاء توضيح أسباب شعورك أنك بحاجة للإبلاغ عن السؤال.
برجاء توضيح أسباب شعورك أنك بحاجة للإبلاغ عن الإجابة.
برجاء توضيح أسباب شعورك أنك بحاجة للإبلاغ عن المستخدم.
نريد ربط الأشخاص الذين لديهم المعرفة بمشاكل بيت الوطن بجيرانهم وحل واذالة جميع العقبات
[pagemaster_page id=”64″]
مساء الخير علي جموع الحاجزين… دي صوره لشركة المقاولات المصريه القائمه علي ترفيق الحي الثالث… من موقع الحدث لكي يطمئن قلب الجميع بان ترفيق الحي الثالث شغال .. .
م
#دردشة_مغتربين رسالة لكل واحد عاوز يحجز في بيت الوطن بس طويله معليش خطتك أوفر بس نو نو نو ??? الكل بيسال ايه رأيك الرحاب و لا زايد و لا أكتوبر و المستثمرين و العبور و دمياط و لا السودان كلهم حلوين و الله ???? طيب الأوفر كم ??? الاخوة الاعزاء محدش يقدر يقول اوفر النهارده كم ؟ و اللي يقولك ما تصدقه حتي لو قالك مليون ممكن يكون ٢ و ممكن ١٠٠ الف الاهم الطلب علي الشراء هو اللي يحدد السوق “حسن البيع و لا حسن البضاعه” محدش يعرف لأسباب كتير ١- اهمها سوق العقار فيه كتير و ح يزيد ...اقرأ المزيد
#دردشة_مغتربين
رسالة لكل واحد عاوز يحجز في بيت الوطن
بس طويله معليش
خطتك أوفر بس نو نو نو ???
الكل بيسال ايه رأيك الرحاب و لا زايد و لا أكتوبر و المستثمرين و العبور و دمياط و لا السودان
كلهم حلوين و الله ????
طيب الأوفر كم ???
الاخوة الاعزاء محدش يقدر يقول اوفر النهارده كم ؟
و اللي يقولك ما تصدقه حتي لو قالك مليون ممكن يكون ٢ و ممكن ١٠٠ الف
الاهم الطلب علي الشراء هو اللي يحدد السوق “حسن البيع و لا حسن البضاعه”
محدش يعرف لأسباب كتير
١- اهمها سوق العقار فيه كتير و ح يزيد اكتر و اكتر و
السوق العقاري
٢- رأس المال موجود حاليا في منتج(عقار) لم يتم بيعه للمستخدم النهائي سواء بيت الوطن او باقي احياء القاهرة الجديده او حتي النرجس
٣- ابتعاد الكثير عن الاستثمار في العقار
٤- مبيعات المنتج النهائي (شقه) ضعيفه و لا تكفي عملية دورة رأس المال بدل ما كانت تاخد سنتين او ٣ حاليا تاخد ٥ او ٦ و ٧ سنين
سوق العقار للشقق حاليا متنوع فيه حاجات المتر ب ٥ الاف و توصل ل ١١ الف دا غير الكومباوندات
طبعا لو اتخصص ٣٠٠٠ قطعه في المرحله السابعه الاساسيه مع التكميليه
ح تلاقي المعروض حاليا في السوق زاد ٣٠٠٠ قطعه جديده
و لو حسبنا عدد الشقق تقريبا ٣٠ الف شقه لان ٩٩% من الناس ح يعرض للبيع تاتي يوم
و العدد دا من أراضي المرحله السابعه فقط و ضيف عليهم
١- طروحات الدولة من مشروع جنه و دار مصر و سكن مصر حتي الإسكان الاجتماعي
٢- أراضي القديمة اللي خلصت عمارات و ما خلصت بيع شقق زي النرجس و اللوتس و الأندلس و القرنفل
٣- كومباوندات جديده تم طرحها خلال آخر سنه و قبلها
٤- العاصمه الإدارية الجديده
٥- أراضي بيت الوطن المراحل القديمه في كل المدن اكتر من ٢٠ الف قطعة ارض في كل المدن و عدد مبيعات الشقق فيها لا بتعدي ٥% من اكتر من ٢٠٠ الف شقه
٦- ضيف عليهم الناس اللي تعمل ريسيل في أماكن كتير
– المطورين العقاريين باعوا كم شقه خلال ٢٠١٩
– جنه و سكن مصر و دار مصر تم بيع ٣٥% فقط من اللي تم طرحه خلال ٢٠١٩ و ما تم طرحه لا يتعد ٥٠% من اللي جاري التنفيذ فيه
– العاصمه لم يتم بيع ١٠% من إجمالي العدد
اتمني من الجميع الحذر و عدم تكرار السؤال عن الأوفر
اللي عاوز ياخد ارض و يستثمر استثمار طويل اهلا و سهلا
انما لو عاوز اوفر ادخل براحتك و ان شاء الله ربنا يرزقك
بس حط احتمالات كتير من قبل تحط رجلك
بالتوفيق للجميع
https://www.facebook.com/groups/432957980745021/
هوة فية نقطة كلنا مركزناش عليها هى إن الترفيق ساعة الاستلام هايكون عبارة عن مصدر للمياة وطرق ممهدة فقط يعنى لا فية صرف صحي ولا كهرباء يعنى حتى لو بنيت ما تقدرش تسكن عكس النرجس اعتقد إن الصرف الصحي اتعمل
هوة فية نقطة كلنا مركزناش عليها هى إن الترفيق ساعة الاستلام هايكون عبارة عن مصدر للمياة وطرق ممهدة فقط يعنى لا فية صرف صحي ولا كهرباء يعنى حتى لو بنيت ما تقدرش تسكن عكس النرجس اعتقد إن الصرف الصحي اتعمل
قراءة أقلتقدر تروح البنك المحول وتغير كود الحجز فى الخانة ٧٠ ويطبعولك تعديل للسويفت بالكود الجديد وهايكون نفس تاريخ الاستحفاق الاول
تقدر تروح البنك المحول وتغير كود الحجز فى الخانة ٧٠ ويطبعولك تعديل للسويفت بالكود الجديد وهايكون نفس تاريخ الاستحفاق الاول
قراءة أقلوفي هذه الحالة يتم ادخال المرافق حتي بدون اي تشطيب لشقة واحدة
وفي هذه الحالة يتم ادخال المرافق حتي بدون اي تشطيب لشقة واحدة
قراءة أقلسكن لكل المصرين يعنى اسكان اجتماعى والعاشر خارج الطرح القادم
سكن لكل المصرين يعنى اسكان اجتماعى
والعاشر خارج الطرح القادم
صباح الخير .. للتذكير عشان مننساش ان الخميس اخر موعد لدفع علاوة الشقه التالته واللي مش هيدفع هيستني التسعير بتاع السنه الجديده والله اعلم هتطلع امتي يمكن في اخر السنه كالعاده ? .
دفع رسوم الشقة التالتة بيكون بعد استلام الرخصة ولا ممكن بعد المجمعة العشرية
دفع رسوم الشقة التالتة بيكون بعد استلام الرخصة ولا ممكن بعد المجمعة العشرية
قراءة أقلفكرة بسيطة جدا بس مفيدة. اثناء التخصيص يرجى تحديد القطع المحجوزة حجز نهائي باللون الاحمر على الخرائط حتى يسهل الاختيار. بدل من “الفر” في الجدول. .
ياريت ح تريحنا كتير بدل ما نفتح الخريطة و ندور في الجدول تحت موجوده و لا لا ? و في الاخر تأخد ساعه لحد ما تلاقي القطعه اللي انت عاوزها
ياريت ح تريحنا كتير
بدل ما نفتح الخريطة و ندور في الجدول تحت موجوده و لا لا ?
و في الاخر تأخد ساعه لحد ما تلاقي القطعه اللي انت عاوزها
أضافة قوية لمنطقة النرجس الجديدة افتتاح بنزينة OLA علي مساحة كبيرة ?? ????خبر هيفيد سكان التجمع و وسكان النرجس بالأخص افتتاح بنزينة OLA بالنرجس فيها الآتي:- ✅ستاربكس ✅ومبي ✅مرحبا ماركت ✅كنتاكي ✅كونتينتال بصراحة ستاربكس بقي بيفتح فروع شيك برافو ?❤️? .
المكان فين في النرجس الجديده
المكان فين في النرجس الجديده
قراءة أقلبما ان المرحلة السابعة انتهت رسميا مطلوب من الهيئة تنزيل تنويهات ترد علي النقاط ده في أسرع وقت ممكن:- 1️⃣.ميعاد التخصيص، هل هيكون في ميعاده ولا هيتم تأخيره ، وتحديد طريقة لمعرفة الترتيب وتاريخ الاستحقاق. 2️⃣.هيعملوا ايه في جميع المخالفات اللي حصلت في المرحلة السابعه(أكواد مضروبة ومفبركة وبدون أكواد وغيره). 3️⃣.هل يتم نزول تكميليله وفتح مربعات جديدة ولا لا؟ 4️⃣.كيفية الاسترداد وهتاخد وقت اد ايه؟ 5️⃣.تأجيل كافة الاقساط المستحقة. .
بما ان المرحلة السابعة انتهت رسميا مطلوب من الهيئة تنزيل تنويهات ترد علي النقاط ده في أسرع وقت ممكن:-
1️⃣.ميعاد التخصيص، هل هيكون في ميعاده ولا هيتم تأخيره ، وتحديد طريقة لمعرفة الترتيب وتاريخ الاستحقاق.
2️⃣.هيعملوا ايه في جميع المخالفات اللي حصلت في المرحلة السابعه(أكواد مضروبة ومفبركة وبدون أكواد وغيره).
3️⃣.هل يتم نزول تكميليله وفتح مربعات جديدة ولا لا؟
4️⃣.كيفية الاسترداد وهتاخد وقت اد ايه؟
5️⃣.تأجيل كافة الاقساط المستحقة.
طيب السؤال في حالة عدم إجراء تلك النقاط ماذا نستطيع أن نفعل معهم ؟؟?
طيب السؤال في حالة عدم إجراء تلك النقاط ماذا نستطيع أن نفعل معهم ؟؟?
قراءة أقللا يجوز بيع دور السطح طبقا للقانون فى حالة تضرر أحد السكان حيث أنه فى الترخيص دور خدمات للمبنى ولا يشكل وحدة سكنية
لا يجوز بيع دور السطح طبقا للقانون فى حالة تضرر أحد السكان حيث أنه فى الترخيص دور خدمات للمبنى ولا يشكل وحدة سكنية
قراءة أقلللتميز فقط وابتغاء مرضاة الله بفضل الله مجرد حب في فن الخرائط وبنشكر فريق العمل القائم معانا ع التميز ده من المراحل السابقه ⚘️⚘️⚘️??? علشان لاتتعب ولا تدور ولا تحتار في خرايط المدن المطروحه بالمرحله 9 بيت الوطن جمعنالك كل المدن في مخطط واحد بالمساحات والمقدمات لكل قطعه 25 % $$ واختار كمان الصيغه اللي حابب تحملها بيها سواء pdf & jpg مجرد ضغطه ع المدينه المراد تحميلها وتفتح معاك كل المواقع اللي فيها متاحه ...اقرأ المزيد
للتميز فقط وابتغاء مرضاة الله بفضل الله مجرد حب في فن الخرائط
وبنشكر فريق العمل القائم معانا ع التميز ده من المراحل السابقه ⚘️⚘️⚘️???
علشان لاتتعب ولا تدور ولا تحتار في خرايط المدن المطروحه بالمرحله 9 بيت الوطن
جمعنالك كل المدن في مخطط واحد بالمساحات والمقدمات لكل قطعه 25 % $$
واختار كمان الصيغه اللي حابب تحملها بيها سواء pdf & jpg
مجرد ضغطه ع المدينه المراد تحميلها وتفتح معاك كل المواقع اللي فيها متاحه للحجز
وكمان تضغط ع الامتداد اللي حابب تحملها بيه وممكن تحمل الملف كله #مُجمع
يكون عندك ملف تفتحه وقت ماتحب للمدينه المطلوبه لينك التحميل للملف المجمع ??
لو في اي ملاحظه او خطأ وارد جدا وارجو تحديد الخطأ بالمخطط لكي يتم العمل ع تعديله ??
https://drive.google.com/file/d/1CkMaBxyR6pWicbus5zLeSeOBlZrNK2a2/view?usp=drivesdk
#رائد_بيت_الوطن9

وتمر الأيام سريعا ولانري شيئا ....ربنا يسهل.
وتمر الأيام سريعا ولانري شيئا ….ربنا يسهل.
قراءة أقل