جهاز القاهره الجديده لسه فاكر من ٢٠١٧ ان فيه ارتفاعات لبيت الوطن ١٣.٧٠ بعد الناس ما بنت وخلصت !!! طيب هنلغي ايه ونحدد نسبة الارتفاع ده ازاي والتراخيص الجديده وضعها ايه !!! كارثه بكل المقاييس ?
جهاز القاهره الجديده لسه فاكر من ٢٠١٧ ان فيه ارتفاعات لبيت الوطن ١٣.٧٠ بعد الناس… خ_
شارك
قطعة جنوب السويس اكثر تميز خالصة التمن
٤٥٠ متر B51
للبيع اربعة مليون ونص
إللى عنده مخالفات البناء فى بيت الوطن يكلمنا 01157053044
لدينا الحل
الموضوع ده بسيط ……
الدفاتر دفاترنايا عمده Alaa Jamaan
الله المستعان
عشوائية وتخبط شديد
ولازم بيت الوطن يبوظ بفعل فاعل وعزاؤكم فى العاصمة الادارية
ياجماعه رجائي حد مسئوال من الجهاز يتكلم يوضح لنا المهزله ديت
الناس دى متعمده أنها توقع الاستثمار العقاري وتخلى الناس إلا شغالين فيه تسرق
اى والله
دا كلام جميل فعلاً
وبالنسبة ل Z التجمع أو زايد الارتفاعات أخبارها إيه
هل هذا الكلام فيه تغير
م
على اساس ان مافيش ارتفاعات حوالينا!!
م
الموضوع صعب يلغوه من نفسهم لان القانون نصه صريح :
اولا :
المادة رقم ١٠٤ بقانون ١١٩ لسنة ٢٠٠٨ والتي تنص ( لا يدخل في حساب ارتفاع المبنى ارتفاع غرف مرافق الخدمات بالسطح … )
ثانيا:
بكراسة شروط جميع مراحل للاراضي المطروحة بالقرعة مذكور صراحة اشتراطات المباني ومن ضمنها عدد الادوار وهي بدروم وارضي وثلاثة ادوار علوية و رووف ( غرف خدمات )
ثالثا :
بالمكاتبات والردود من قبل وكيل أول وزارة الاسكان والمرافق والمجتمعات العمرانية ورئيس قطاع الإسكان والمرافق للجنة المشكلة بالقرار الوزاري رقم ٥٦٥ لسنة ٢٠١٩ ( الخاصة بتنظيم قانون التصالح ) : يجوز التصالح على استكمال غرف السطح ويجوز تغيير الاستخدام لسكني ( مما يؤكد عدم الاخلال بشروط ارتفاعات التقسيم )
بطيخ
مرة التراسات نصف مساحة
ومرة لا دى مساحة كاملة
ده غير كارثة الارتفاعات
عالم فى كوكب تانى
متابع
اللي ماسك الجاهز دلوقتي خالتكم كيداهم
انا قلت من زمان ومحدش صدقني سيبك من بين الوطن وروح على العاصمه الإدارية “دي بنت الحكومه?” وكل التسهيلات فيها…
تعالوا جانب إخواتكم في دمياط الجديدة
شكل محمد رجب رئيس جهاز دمياط الجديدة وصل عندكم ووضع بصماته كمان?
هو في ايه بيحصل في الجهاز و ليه القرارات دي و ليه اصلا موظف ياخد من وقته علشان يحكي في المحكي بدون فائد للدولة و لا اقتصادها
ثانيا ايه موضوع غرف السطح ده كمان و حيتم الغائها بناءً على ايه بالضبط و كراسة الشروط دي لازمتها ايه بالضبط
اقسم بالله قمة في التخبط و يا ريت الرقابة الادارية تتدخل لان الناس دي بجد بتقوم بالاضرار بمصالح البلد و كأنهم قاصدين و متعمدين
طبعا محدش يقدر يعمل كده اكيد اجتهاد موظف لان الكراسه الي تم الحجز عليها مكتوب بدروم وارضي وثلاثه وروف
والا يبقي كمان الاسعار المجحفه الي كانو منزلنا في الكراسه تتغير
وثانيا الي عمل رخصه ومكتوب فيها كده مختومه محدش يقدر يغير فيها دي نيابه اداريه علي طول
انا هبني دور ارضي واروق دماغي
م
كدة معناها مفيش غرف سطح و ده مخالف لكراسة الشروط
ناس معوقه للاقتصاد
للتوضيح محتاجين نفهم الارتفاع المطلوب كام من الجهاز والعمارات اللى تم بنائها ارتفاعاتها كام
الرجاء تفاصيل المشكلة بمعنى ما هو الارتفاع الرسمي في كراسة الشروط وعلى أي ارتفاع تمت التراخيص والبناء وما هو المفروض عمله من الان في الارتفاع حتى لا تحدث مشكله
هى مش المفروض تكون ١٤.٢م يا حاج
الكلام ده للتراخيص الجديده و لا التراخيص القديمه كمان؟
م
دا احنا هنشوف ايام سوده
كانت كام الاول
ماتفكرش فى قراراتهم كتير دى فئة أعداء العمل والكسب الحلال
F
جهاز كله عراقيل الصراحه
اكتوبر ارحم
الارتفاعات كانت كم الاول
حسبي الله ونعم الوكيل ،
الناس دى خلايا تعمل ضد مصلحة الاستثمار فى البلد ويجب ابلاغ الرقابة الادارية عنهم