جهاز القاهره الجديده لسه فاكر من ٢٠١٧ ان فيه ارتفاعات لبيت الوطن ١٣.٧٠ بعد الناس ما بنت وخلصت !!! طيب هنلغي ايه ونحدد نسبة الارتفاع ده ازاي والتراخيص الجديده وضعها ايه !!! كارثه بكل المقاييس ?
جهاز القاهره الجديده لسه فاكر من ٢٠١٧ ان فيه ارتفاعات لبيت الوطن ١٣.٧٠ بعد الناس… خ_
شارك
الناس دى خلايا تعمل ضد مصلحة الاستثمار فى البلد ويجب ابلاغ الرقابة الادارية عنهم
حسبي الله ونعم الوكيل ،
الارتفاعات كانت كم الاول
جهاز كله عراقيل الصراحه
اكتوبر ارحم
F
ماتفكرش فى قراراتهم كتير دى فئة أعداء العمل والكسب الحلال
كانت كام الاول
دا احنا هنشوف ايام سوده
م
الكلام ده للتراخيص الجديده و لا التراخيص القديمه كمان؟
هى مش المفروض تكون ١٤.٢م يا حاج
الرجاء تفاصيل المشكلة بمعنى ما هو الارتفاع الرسمي في كراسة الشروط وعلى أي ارتفاع تمت التراخيص والبناء وما هو المفروض عمله من الان في الارتفاع حتى لا تحدث مشكله
للتوضيح محتاجين نفهم الارتفاع المطلوب كام من الجهاز والعمارات اللى تم بنائها ارتفاعاتها كام
ناس معوقه للاقتصاد
كدة معناها مفيش غرف سطح و ده مخالف لكراسة الشروط
م
انا هبني دور ارضي واروق دماغي
طبعا محدش يقدر يعمل كده اكيد اجتهاد موظف لان الكراسه الي تم الحجز عليها مكتوب بدروم وارضي وثلاثه وروف
والا يبقي كمان الاسعار المجحفه الي كانو منزلنا في الكراسه تتغير
وثانيا الي عمل رخصه ومكتوب فيها كده مختومه محدش يقدر يغير فيها دي نيابه اداريه علي طول
هو في ايه بيحصل في الجهاز و ليه القرارات دي و ليه اصلا موظف ياخد من وقته علشان يحكي في المحكي بدون فائد للدولة و لا اقتصادها
ثانيا ايه موضوع غرف السطح ده كمان و حيتم الغائها بناءً على ايه بالضبط و كراسة الشروط دي لازمتها ايه بالضبط
اقسم بالله قمة في التخبط و يا ريت الرقابة الادارية تتدخل لان الناس دي بجد بتقوم بالاضرار بمصالح البلد و كأنهم قاصدين و متعمدين
تعالوا جانب إخواتكم في دمياط الجديدة
شكل محمد رجب رئيس جهاز دمياط الجديدة وصل عندكم ووضع بصماته كمان?
انا قلت من زمان ومحدش صدقني سيبك من بين الوطن وروح على العاصمه الإدارية “دي بنت الحكومه?” وكل التسهيلات فيها…
اللي ماسك الجاهز دلوقتي خالتكم كيداهم
متابع
بطيخ
مرة التراسات نصف مساحة
ومرة لا دى مساحة كاملة
ده غير كارثة الارتفاعات
عالم فى كوكب تانى
الموضوع صعب يلغوه من نفسهم لان القانون نصه صريح :
اولا :
المادة رقم ١٠٤ بقانون ١١٩ لسنة ٢٠٠٨ والتي تنص ( لا يدخل في حساب ارتفاع المبنى ارتفاع غرف مرافق الخدمات بالسطح … )
ثانيا:
بكراسة شروط جميع مراحل للاراضي المطروحة بالقرعة مذكور صراحة اشتراطات المباني ومن ضمنها عدد الادوار وهي بدروم وارضي وثلاثة ادوار علوية و رووف ( غرف خدمات )
ثالثا :
بالمكاتبات والردود من قبل وكيل أول وزارة الاسكان والمرافق والمجتمعات العمرانية ورئيس قطاع الإسكان والمرافق للجنة المشكلة بالقرار الوزاري رقم ٥٦٥ لسنة ٢٠١٩ ( الخاصة بتنظيم قانون التصالح ) : يجوز التصالح على استكمال غرف السطح ويجوز تغيير الاستخدام لسكني ( مما يؤكد عدم الاخلال بشروط ارتفاعات التقسيم )
م
على اساس ان مافيش ارتفاعات حوالينا!!
م
هل هذا الكلام فيه تغير
دا كلام جميل فعلاً
وبالنسبة ل Z التجمع أو زايد الارتفاعات أخبارها إيه
الناس دى متعمده أنها توقع الاستثمار العقاري وتخلى الناس إلا شغالين فيه تسرق
اى والله
ياجماعه رجائي حد مسئوال من الجهاز يتكلم يوضح لنا المهزله ديت
عشوائية وتخبط شديد
ولازم بيت الوطن يبوظ بفعل فاعل وعزاؤكم فى العاصمة الادارية
الله المستعان
الدفاتر دفاترنايا عمده Alaa Jamaan
الموضوع ده بسيط ……
لدينا الحل
إللى عنده مخالفات البناء فى بيت الوطن يكلمنا 01157053044
قطعة جنوب السويس اكثر تميز خالصة التمن
٤٥٠ متر B51
للبيع اربعة مليون ونص