مليون جنيه يا نهار ابيض ?? .
هو ده الكلام الصح
هو ده الكلام الصح
قراءة أقلSign Up to our social questions and Answers Engine to ask questions, answer people’s questions, and connect with other people.
Login to our social questions & Answers Engine to ask questions answer people’s questions & connect with other people.
Lost your password? Please enter your email address. You will receive a link and will create a new password via email.
يجب تسجيل الدخول لتستطيع إضافة سؤال.
يجب تسجيل الدخول لتستطيع إضافة مقالة.
برجاء توضيح أسباب شعورك أنك بحاجة للإبلاغ عن السؤال.
برجاء توضيح أسباب شعورك أنك بحاجة للإبلاغ عن الإجابة.
برجاء توضيح أسباب شعورك أنك بحاجة للإبلاغ عن المستخدم.
نريد ربط الأشخاص الذين لديهم المعرفة بمشاكل بيت الوطن بجيرانهم وحل واذالة جميع العقبات
[pagemaster_page id=”64″]
السلام عليكم ورحمة الله .. يا ريت كل واحد عنده ارض ميفرطش فيها ويحاول يبنيها وميجيش واحد يضحك عليك ويشاركك ويتقاسم معاك تعبك اللي صبرت كتير علشانه وللاسف فيه مشاركات كتيره كلها مشاكل واسبابها معروفه فخليك حذر وناصح بدل ما حد يجي يتناصح عليك .. يعني انت رامي فلوسك بقالها سنين وهو يجي الان يدخل يشارك معاك فحاول حتي لو مزنوق واتصرف واحسب فرق السنين اللي راحت وحجات تانيه كتير لذلك وجب التنويه .. والاراضي بكل المدن سعرها عالي جدا الان .. .
السلام عليكم ورحمة الله ..
يا ريت كل واحد عنده ارض ميفرطش فيها ويحاول يبنيها وميجيش واحد يضحك عليك ويشاركك ويتقاسم معاك تعبك اللي صبرت كتير علشانه وللاسف فيه مشاركات كتيره كلها مشاكل واسبابها معروفه فخليك حذر وناصح بدل ما حد يجي يتناصح عليك .. يعني انت رامي فلوسك بقالها سنين وهو يجي الان يدخل يشارك معاك فحاول حتي لو مزنوق واتصرف واحسب فرق السنين اللي راحت وحجات تانيه كتير لذلك وجب التنويه .. والاراضي بكل المدن سعرها عالي جدا الان ..

هو ده الكلام الصح
هو ده الكلام الصح
قراءة أقللا ما يمنعش الا لما يكون عليك اذيد من قسط او القسط الاخير او يكون في نزاع علي القطعه
لا ما يمنعش الا لما يكون عليك اذيد من قسط او القسط الاخير او يكون في نزاع علي القطعه
قراءة أقلتحت امرك يا هندسه م.عبدالفتاح محمد 01067442295
تحت امرك يا هندسه م.عبدالفتاح محمد 01067442295
قراءة أقللا دي لسه في مرحلة الايميلات وكدا لسه بدري
لا دي لسه في مرحلة الايميلات وكدا لسه بدري
قراءة أقلنظام الكوست بلس النسبه كام في التشطيب ؟ ولو في مباني تبقى كام؟
نظام الكوست بلس النسبه كام في التشطيب ؟ ولو في مباني تبقى كام؟
قراءة أقلنصيحة خلاصة تجربتى: ١ تحديد البدجت لانها بتحدد مستوى التشطيب ٢ عمل مقايسه لكل بند على حدا وبما يتناسب مع البدجت ٣ موقع المكان مهم جدا بمعنى قربه او بعده عن الخدمات والمواصلات العامه للعماله ٤ فى ظل معدلات التضخم المتسارعه يفضل عمل حصر لكل الخامات والمشتروات المطلوبه والتعجل شراؤها وتخزينها ٥ كتابة عاقرأ المزيد
نصيحة خلاصة تجربتى:
١ تحديد البدجت لانها بتحدد مستوى التشطيب
٢ عمل مقايسه لكل بند على حدا وبما يتناسب مع البدجت
٣ موقع المكان مهم جدا بمعنى قربه او بعده عن الخدمات والمواصلات العامه للعماله
٤ فى ظل معدلات التضخم المتسارعه يفضل عمل حصر لكل الخامات والمشتروات المطلوبه والتعجل شراؤها وتخزينها
٥ كتابة عقد بينك وبين المنفذ يتضمن شروط ومواصفات التشطيب ومدة التنفيذ وتحديد طريقة وكيفية التعاملات الماليه والشروط الجزائيه
٦ مهم جدا عمل رسومات 3D و 2D لما سيتم تنفيذه
٧ اهم البنود واكثرها امتصاصا للبدجت هى السباكه والكهربا ثم الاولوميتال ثم الرخام ثم تأثيث التكيفات ثم الجبسمبورد ثم النقاشه ثم العماله
٨ ابحث عن من له سابقة اعمال تراها بنفسك وترضيك
لازم تشغل برنامج VPN إذا كنت بتسجل من مصر
لازم تشغل برنامج VPN إذا كنت بتسجل من مصر
قراءة أقلصباح الخير ويوم سعيد عليكم جميعا .. بعدما فشلت هيئه المجتمعات العمرانيه في فكره تجميع اجهزة القاهره الجديده وتجمعاتها في مبني واحد مجهز وحديث وعصري كان ولابد التطرق والحديث عما يدور ويحدث هناك .. فتعالو نلقي الضوء ونستطلع ما يحدث لنبحث عن حلول لمشاكل عالقه وزحام غير طبيعي وروتين معقد وتعطيل لمصالح العامه لنقف علي حقيقة الموقف والي اين نحن ذاهبون فقد يستمع الينا المسؤلون ونجد حلولا لايقاف هذه المهزله .. وسنرسل الي المهندس امين غنيم يوميا ما يحدث من سلبيات وايجابيات عله يري ويسمع ما يحدث ولا يستطيع احدا من موظفيه ايصاله اليه .. وهنتكلم النهارده اولي هذه المشاكل ...اقرأ المزيد
صباح الخير ويوم سعيد عليكم جميعا ..
بعدما فشلت هيئه المجتمعات العمرانيه في فكره تجميع اجهزة القاهره الجديده وتجمعاتها في مبني واحد مجهز وحديث وعصري كان ولابد التطرق والحديث عما يدور ويحدث هناك .. فتعالو نلقي الضوء ونستطلع ما يحدث لنبحث عن حلول لمشاكل عالقه وزحام غير طبيعي وروتين معقد وتعطيل لمصالح العامه لنقف علي حقيقة الموقف والي اين نحن ذاهبون فقد يستمع الينا المسؤلون ونجد حلولا لايقاف هذه المهزله .. وسنرسل الي المهندس امين غنيم يوميا ما يحدث من سلبيات وايجابيات عله يري ويسمع ما يحدث ولا يستطيع احدا من موظفيه ايصاله اليه .. وهنتكلم النهارده اولي هذه المشاكل ..
1- صالة الاستقبال بالدور الارضي .. عايز اعرف ازاي المصمم فكر انه يجمع جميع الاجهزه في صاله واحده ازاي !! هل باعتقاده انهم حاطين سيستم وبالدور وبالارقام !! واننا في اوروبا والناس هتنتظم ويكون عندها وعي وهنشتغل بالدور كنظام عصري منظم !! اعتقد فشلت الفكره لان الصاله لا تكفي لهذا العدد والكم المهول من البشر مع العلم ان تقسيم الصاله الي اجزاء كما هو موجود الان لم يكن موجود بالاساس لكنها من فكر الموظفين وكل واحد اخد قسم وفضل يفصل فيه علي كيفه .. فعمت الفوضي بهذا المكان والعشوائيه وانا علي يقين بوجود اصابات يوميه بالكرونا وعدوي بسبب ما يحدث .. ازاي يا ناس كان كل جهاز بموظفيه في صاله واحده مع كل الاجهزه والموضوع بقي سمك لبن تمر هندي ازاي !! فهل سنجد حلولا او نبحث عنها!! ولماذا لا نستخدم المباني القديمه مره ثانيه للتخفيف والحد من هذا الزحام وعدم الانجاز عشان نلغي حكاية الطوايير وحتي بتيجي الساعه 3 والطابور لا ينتهي ويؤجل لتاني يوم ..
2- بيت الوطن وما يحدث فيه .. فبعد ان كان بالمبني القديم مكان رحب يتسع للحاجزين واصحاب الاراضي اصبح بالمبني الجديد صندوقا لاربعه شبابيك او خمسه لا تكفي لان يجلس الموظفين بالداخل جنبا الي جنب ولا يكفي هذا العدد من الموظفين لاستيعاب هذا الكم من الطلبات اليوميه خاصة ان المهله لاستلام الاراضي قاربت علي الانتهاء والكل عمال يجري ويعمل رخصته ويدفع اقساطه .. وهل يعلم المهندس امين غنيم ان القادم كله لبيت الوطن في السنوات القادمه !! ليخصص لهم علبة سلمون او صندوق ليتكدسو فيه بهذا الشكل !! وحاجه مهمه تانيه هل يعلم ان بيت الوطن بالدولار هو تقريبا يمثل منه 75% بالدولار من اجمالي الاراضي والباقي بالمصري 25% فقط !! فكيف لهذا المكان ان يستوعب هذا العدد لابد من وجود عدد اخر من الموظفين لاستيعاب الحاصل ..
اما بقي حكاية موظفين هذا القسم ( بيت الوطن بالدولار ) دي حكايه تانيه زي قصص الف ليله وليله فكل واحد فيهم مش طايق نفسه او عايز يقدم طلب نقل او جاله الضغط بسبب ما يحدث بعد ان اصبح كالريبوت تدوس علي الزرار يشتغل بيانات صلاحيه وتغير الزرار يستلم بوكسات او موقف تنفيذي عشان كده كله عايز يهرب من المكان ده .. والوضع اصبح ( كابوسا ) مع الاعتذار للاستاذ احمد كابوس ? .. اما بقي حكاية استلام البوكسات للتراخيص ده فيلم تاني وضغط رهيب علي العملاء فالموظف يقولك بوكس واحد هيستلم ..طب ازاي يعني معايا 20 بوكس اجيلك علي عشرين يوم !! عشان اسلم اليوكسات !! طب ذنب الناس ايه !! طيب هنستلم البوكسات وهنوزعها علي المهندسين طيب دول اتنين فقط لا غير نولع فيهم مثلا عشان يشتغلو هذا الكم !! والوش التاني للعمله ذنب العميل ايه او ايه اللي يخليني اخد موعد بالشهور عشان رخصتي تتراجع او بمعني اخر عشان استخرج رخصه اقعد اجري ورا الجهاز وموظفيه سنه !! عشان اطلع رخصه !! طيب ادو الناس مهله سنه لاستخراج الرخصه وتحسب المده من مهلة البناء .. والله ايدي وجعتني من الكتابه علي الموبيل وكفايه كده النهارده وسنسرد ما يحدث يوميا بأذن الله لكن الحل ايه !! وعلي قدر فكري وعقلي اقترح علي رئيس الجهاز انه يقضي ساعه يوميا بالصاله تحت ويشوف بعينيه ما يحدث ويفكر يحل زي ما بيلف بدري كل يوم بالشوارع والاحياء لاكتشاف مصايب الاحياء فادينا زيهم ساعه بالصاله تحت وشوف فيمكن نلاقي حلول ويا مسهل .. وبكره بقي هنكتب علي قسم التراخيص والمواقف التنفيذيه وبيانات الصلاحيه وما يحدث فيها ودول هم سرطان جهاز القاهره الجديده بالذات والكتابه عنهم عايزه اسابيع او شهور زي علاج السرطان كده بيطول وربنا يعافيكم من السرطانين اللهم امين .. وصباح مشرق باذن الله قد نجد معه حلولا لما يحدث …صباح الخير .
الناس كلها بتشتكي و الزحام دة فرصة كبيرة للرشوة و الأكرامية و كلنا عارفين النظام
الناس كلها بتشتكي و الزحام دة فرصة كبيرة للرشوة و الأكرامية و كلنا عارفين النظام
قراءة أقلبيلغو بجد ولا تهديد بس؟
بيلغو بجد ولا تهديد بس؟
قراءة أقلاعتقد ان القرار ده هايطبق علي الاراضي المميزة والاكثر تميزا لان اراضي الاسكان الاجتماعي متنفعش المطورين العقاريين Raed Mouraad
اعتقد ان القرار ده هايطبق علي الاراضي المميزة والاكثر تميزا لان اراضي الاسكان الاجتماعي متنفعش المطورين العقاريين Raed Mouraad
قراءة أقلمنقوله من احد الشاكين ?? الوجهات ? انا كنت فى الجهاز النهاردة وعرفت ان فيه لجنة نازلة بكرة بيت الوطن بخصوص الواجهات اللجنة نازلة من التنسيق الحضرى بخصوص الواجهات للى الملاك مقدمين على جوابات كهرباء والي شاكين وعاملين محاضر واعلانات وانذارات للجهاز والنيابه وارجو من الجميع يحاولو مقابله بالترتيب م حسين الاحمدي م حسن الشحات م سالي التنسيق الحضاري م جمال احمد م سيدحسن بالنسبه لمتداد النرجس ? ?? لازم نستمر في الشكاوي اون لاين ويدوي ومقابله المسؤلين في الجهاز وشركه الكهرباء والطرق في الجهاز حتي وصول هذه المرافق كامله هانت جدا لازم مقابله دول كمان م حسين الاحمدي م هشام ...اقرأ المزيد
منقوله من احد الشاكين ??
الوجهات ?
انا كنت فى الجهاز النهاردة وعرفت ان فيه لجنة نازلة بكرة بيت الوطن بخصوص الواجهات
اللجنة نازلة من التنسيق الحضرى بخصوص الواجهات للى الملاك مقدمين على جوابات كهرباء
والي شاكين وعاملين محاضر واعلانات وانذارات للجهاز والنيابه
وارجو من الجميع يحاولو مقابله بالترتيب
م حسين الاحمدي
م حسن الشحات
م سالي التنسيق الحضاري
م جمال احمد
م سيدحسن
بالنسبه لمتداد النرجس ? ??
لازم نستمر في الشكاوي اون لاين ويدوي ومقابله المسؤلين في الجهاز وشركه الكهرباء والطرق في الجهاز حتي وصول هذه المرافق كامله هانت جدا
لازم مقابله دول كمان
م حسين الاحمدي
م هشام محمدعلي الكهرباء
م محمدرمضان كهرباء
الجهاز ???
م عبدالغني شمال القاهر التجمع كهرباء
م عبدالله البوصيلي الشبكات م نصر
الطرق
م حسن الخياط
م مينا
لن يضيع حق وراءه مطالب ?
قراءة أقل
Up
Up
قراءة أقل