لوعاوزه اقدم ع قطعه ارض متوسط ف السادات اقدم ازاي ولو جوزي مسافر ينفع اقدم باسمي ولا باسمه .
مفيش اخبار عن الحى الثانى وخصوصا الاراضى الصخرية ؟
مفيش اخبار عن الحى الثانى وخصوصا الاراضى الصخرية ؟
قراءة أقلSign Up to our social questions and Answers Engine to ask questions, answer people’s questions, and connect with other people.
Login to our social questions & Answers Engine to ask questions answer people’s questions & connect with other people.
Lost your password? Please enter your email address. You will receive a link and will create a new password via email.
يجب تسجيل الدخول لتستطيع إضافة سؤال.
يجب تسجيل الدخول لتستطيع إضافة مقالة.
برجاء توضيح أسباب شعورك أنك بحاجة للإبلاغ عن السؤال.
برجاء توضيح أسباب شعورك أنك بحاجة للإبلاغ عن الإجابة.
برجاء توضيح أسباب شعورك أنك بحاجة للإبلاغ عن المستخدم.
نريد ربط الأشخاص الذين لديهم المعرفة بمشاكل بيت الوطن بجيرانهم وحل واذالة جميع العقبات
[pagemaster_page id=”64″]
مفيش اخبار عن الحى الثانى وخصوصا الاراضى الصخرية ؟
مفيش اخبار عن الحى الثانى وخصوصا الاراضى الصخرية ؟
قراءة أقلبدون مياه وكهرباء لا حياة
بدون مياه وكهرباء لا حياة
قراءة أقلصباح الخير .. ماشي بالامس بين الحي السادس والرابع لقيت شركة الكهربا عماله تركب كشافات باعمدة الشوارع يعني اللي رايح علي السابع والخامس بالليل كده ميخفش ? .. الفكره والحمد لله ان كل يوم تقدم في التعمير والمرافق .. فتفائلو بالخير تجدوه وصباح الورد .
النادي الاهلي فرع التجمع هايتم افتتاحه بعد شهر ، ردا اللي خلي الاسراع شويه في الطرق في الحي الرابع والسادس
النادي الاهلي فرع التجمع هايتم افتتاحه بعد شهر ، ردا اللي خلي الاسراع شويه في الطرق في الحي الرابع والسادس
قراءة أقلصفحة الأسئلة الشائعة بها جميع التنويهات الخاصة بالمرحلة السابعة . http://www.lands.nuca.gov.eg/ar/FrequentlyAskedQuestions.aspx الأسئلة الشائعة .
.
صباح الخير، المسؤول عن كارثة ترتيب الحوالات هو نظام الترتيب الالى فى المركزي الذى ادخل توقيت وصول الكثير من التحويلات فى وقت مغاير تماما للوقت الحقيقى بمعنى ان وقت وصول الحواله هو ٨:٢٨ صباحا اصبح ٢:٣٠ ظهرا وبالتالي ترتب على ادخال التوقيت الخطأ ترتيب خطأ ، الحل الوحيد هو ايقاف التخصيص وعودة الكشوفات مره آخرى للبنك المركزي لمراجعة وقت تسجيل الحوالات ومقارنتها بالنظام الالى الذى استخدمه البنك المركزي فى الترتيب وبعدها يتم الترتيب لانهم سيكتشفون الكارثه وهى ان التوقيتات المسجله فى النظام الالى مخالفه تماما للحقيقة والبنك المركزي لديه نسخه تؤكد وقت اضافة الحواله فى حسابه لدى سيتى بنك ...اقرأ المزيد
صباح الخير،
المسؤول عن كارثة ترتيب الحوالات هو نظام الترتيب الالى فى المركزي الذى ادخل توقيت وصول الكثير من التحويلات فى وقت مغاير تماما للوقت الحقيقى بمعنى ان وقت وصول الحواله هو ٨:٢٨ صباحا اصبح ٢:٣٠ ظهرا وبالتالي ترتب على ادخال التوقيت الخطأ ترتيب خطأ ،
الحل الوحيد هو ايقاف التخصيص وعودة الكشوفات مره آخرى للبنك المركزي لمراجعة وقت تسجيل الحوالات ومقارنتها بالنظام الالى الذى استخدمه البنك المركزي فى الترتيب وبعدها يتم الترتيب لانهم سيكتشفون الكارثه وهى ان التوقيتات المسجله فى النظام الالى مخالفه تماما للحقيقة والبنك المركزي لديه نسخه تؤكد وقت اضافة الحواله فى حسابه لدى سيتى بنك ،،،
لابد من تدخل الهيئه فى هذا الامر
قراءة أقلأنسي انه يحصل اي تغيير الفلوس عندهم واللي مو عاجبه أنت عارف الباقي
أنسي انه يحصل اي تغيير الفلوس عندهم واللي مو عاجبه أنت عارف الباقي
قراءة أقلتوكيل عام مينفعش
توكيل عام مينفعش
قراءة أقلنفس المشكله. ومش عارف ايه الحل.
نفس المشكله. ومش عارف ايه الحل.
قراءة أقللو الأرض متسعرة بالدولار يبقي يرجعوا للناس فلوسها ويادار ما دخلك شر ، وبين البايع والشاري يفتح الله ، والحمد لله فلوسنا كسبت كدولار وزي ما قال الريس : عاوزين تسيطروا ع الأسعار ؟؟؟ يبقي الحاجة اللي تغلي متشتروهاش ? صدق السيسي حين قال : “الحاجة اللي تغلى ما تشتروهاش ” .
جبت الخلاصة
جبت الخلاصة
قراءة أقلقعدت كم شهر على ما رجعت لو سمحت
قعدت كم شهر على ما رجعت لو سمحت
قراءة أقلنظام الكوست بلس النسبه كام في التشطيب ؟ ولو في مباني تبقى كام؟
نظام الكوست بلس النسبه كام في التشطيب ؟ ولو في مباني تبقى كام؟
قراءة أقلنصيحة خلاصة تجربتى: ١ تحديد البدجت لانها بتحدد مستوى التشطيب ٢ عمل مقايسه لكل بند على حدا وبما يتناسب مع البدجت ٣ موقع المكان مهم جدا بمعنى قربه او بعده عن الخدمات والمواصلات العامه للعماله ٤ فى ظل معدلات التضخم المتسارعه يفضل عمل حصر لكل الخامات والمشتروات المطلوبه والتعجل شراؤها وتخزينها ٥ كتابة عاقرأ المزيد
نصيحة خلاصة تجربتى:
١ تحديد البدجت لانها بتحدد مستوى التشطيب
٢ عمل مقايسه لكل بند على حدا وبما يتناسب مع البدجت
٣ موقع المكان مهم جدا بمعنى قربه او بعده عن الخدمات والمواصلات العامه للعماله
٤ فى ظل معدلات التضخم المتسارعه يفضل عمل حصر لكل الخامات والمشتروات المطلوبه والتعجل شراؤها وتخزينها
٥ كتابة عقد بينك وبين المنفذ يتضمن شروط ومواصفات التشطيب ومدة التنفيذ وتحديد طريقة وكيفية التعاملات الماليه والشروط الجزائيه
٦ مهم جدا عمل رسومات 3D و 2D لما سيتم تنفيذه
٧ اهم البنود واكثرها امتصاصا للبدجت هى السباكه والكهربا ثم الاولوميتال ثم الرخام ثم تأثيث التكيفات ثم الجبسمبورد ثم النقاشه ثم العماله
٨ ابحث عن من له سابقة اعمال تراها بنفسك وترضيك
كلام العقل .. صباح الخير .. كعادتي قبل الخروج الي المعترك اليومي الحياتي اكتب فدعونا نكتب وبالعقل .. موضوع الواجهات وتنظيمه هو في حد ذاته جيد جدا بشرط الا تكون فرضيه لنمط معين لاننا لا نريد ان نفرض علي شخص اشتري ارضا بمبالغ كبيره وبالدولار شيئا لا يلبي رغباته في شئ يتمناه لنفسه ( يعني اعمل كلاسيك ماشي او مودرن ماشي ) او نقتل ابداع بعض مهندسي الشركات الماهره في فن الواجهات فهي ميزه تميزه وتساعده في بيعه لذلك كان ولابد من ترك الابداع لكل شخص لكي يتميز ويتنافس مع الاخر لخلق اسكان فاخر وتطوير ملموس يساعد في تقدم صناعة ...اقرأ المزيد
كلام العقل ..
صباح الخير .. كعادتي قبل الخروج الي المعترك اليومي الحياتي اكتب فدعونا نكتب وبالعقل ..
موضوع الواجهات وتنظيمه هو في حد ذاته جيد جدا بشرط الا تكون فرضيه لنمط معين لاننا لا نريد ان نفرض علي شخص اشتري ارضا بمبالغ كبيره وبالدولار شيئا لا يلبي رغباته في شئ يتمناه لنفسه ( يعني اعمل كلاسيك ماشي او مودرن ماشي ) او نقتل ابداع بعض مهندسي الشركات الماهره في فن الواجهات فهي ميزه تميزه وتساعده في بيعه لذلك كان ولابد من ترك الابداع لكل شخص لكي يتميز ويتنافس مع الاخر لخلق اسكان فاخر وتطوير ملموس يساعد في تقدم صناعة العقار .. فنعم لتنظيم وضع الواجهات لانه بغير المقبول ان ارضا بملايين وعليه واجهه معموله بسوفيتو او محاره ومدهونه اي لون ( يعني ممكن بقي نكتب عليها كمان حج مبرور وذنب مغفور وحمدالله بالسلامه يا حاج كما بالريف ) ? فالموضوع وقت ان اقر كان ولابد ان يتم دراسته جيدا من طرف الجهاز ونعلم ان الجهاز لا يملك هذه الميزه فهو يقوم بالاشراف وتنفيذ القرارات وجمع الاموال ومن هنا حاول اتحاد المطورين تدارك الامر لكي لا تدار الامور بعشوائيه وحاولنا بقدر المستطاع الي ان نصل والحمد لله الوصول الي توافق بنسبه تصل الي 80% بخصوص خلق احياء متجانسه في الوانها وفي حلياتها واسوارها وان اختلفت المناظير .. لذلك نامل من الجهاز وقطاع التراخيص بان يسرع في ارسال نصوص القرار الي اداراته المختلفه للتنفيذ الفوري .. والشكر كل الشكر لمن ساهم وساعد ولو بمجهود في حل هذه المشكله ولن اذكر اسماء فالاسماء كثيره ونشرنا بالسابق .. لكن ان اعتذرنا عن شدة اللهجه في التخاطب معكم بالسابق لن يمنعنا ذلك من السكوت عن اي مشكله او عن بيروقراطيه غير مقبوله ولنترقب القادم وانتظرونا سواء بالشكر للجميع او للنقد وعدم السكوت .. وشكرا لكم.. وصباح الخير ..
الله ينور يا حاج علاء و ربنا يباركلك في اللي انت بتعمله
الله ينور يا حاج علاء و ربنا يباركلك في اللي انت بتعمله
قراءة أقل
التقديم خلص انهارده اخر يوم
التقديم خلص انهارده اخر يوم
قراءة أقل