السلام عليكم هو سداد القسط للهيئة بالدولار أم بالجنيه .
البنوك
البنوك
قراءة أقلSign Up to our social questions and Answers Engine to ask questions, answer people’s questions, and connect with other people.
Login to our social questions & Answers Engine to ask questions answer people’s questions & connect with other people.
Lost your password? Please enter your email address. You will receive a link and will create a new password via email.
يجب تسجيل الدخول لتستطيع إضافة سؤال.
يجب تسجيل الدخول لتستطيع إضافة مقالة.
برجاء توضيح أسباب شعورك أنك بحاجة للإبلاغ عن السؤال.
برجاء توضيح أسباب شعورك أنك بحاجة للإبلاغ عن الإجابة.
برجاء توضيح أسباب شعورك أنك بحاجة للإبلاغ عن المستخدم.
نريد ربط الأشخاص الذين لديهم المعرفة بمشاكل بيت الوطن بجيرانهم وحل واذالة جميع العقبات
[pagemaster_page id=”64″]
البنوك
البنوك
قراءة أقلكله يمشي
كله يمشي
قراءة أقلالسلام عليكم عملت حساب علي موقع مسكن ونسيت كلمه سر او دخلتها غلط اكتر من مرة حساب اتقفل باجي اعمل تعيين لكلمة مرور جديدة بيقولي The account has been locked ايه الحل .
Up
Up
قراءة أقلفين بدر
فين بدر
قراءة أقلس: ما هي مستندات الملكية التي يلزم الاطلاع عليها حال شراء أي وحدة بالمدن الجديدة ؟؟ ج: مستندات الملكية هي :- 1- إخطار التخصيص الصادر من جهاز المدينة . 2- محضر استلام الأرض. 3- رخصة المباني (العمارة – الفيلا ). 4- توكيل خاص (إن لزم الأمر). 5- إعلام وراثة إن كان البيع من احد الورثة. .
Hodhod kotb
Hodhod kotb
قراءة أقلفيديو قديم رقم 2 : عن كيفية حجز قطعة ارض في بيت الوطن والتحويل ومشاكل موقع الهيئه وقت الحجز .. هذا الفيديو اكمالا لفيديو رقم 1 المثبت اعلي الصفحه .. .
فيه امل الثامنه تبدء قبل العيد؟
فيه امل الثامنه تبدء قبل العيد؟
قراءة أقل#وداعا_بيت_الوطن بدون سعر بالجنيه وتثبيت بالدولار كدة انت ارضك متسعره بالدولار ناخد مثال توضيحى من شهر مايو ٢٠٢٢ مثلا كان الدولار تقريبا ب ١٩ جنيه وحاليا ٢٧.٥ يعنى تقريبا ٨ جنيه فرق لكل دولار يعنى بدون تثبيت أرضك سعرها زاد المتر ٨ جنيه عليك فى كل دولار وانت قاعد لا بيك ولا عليك ? دة على افتراض ان الدولار هيقف عند ٢٧.٥ ودة اللى نتمناه بس من الواضح دة مش هيحصل والله أعلم. يعنى لو سعر الأرض ٢٠٠ الف دولار كدة ارضك زادت عليك مليون و ٦٠٠ الف جنيه فى ٦ شهور دى كدة بقى سعر الأرض عامل زى “البورصه”. مين يقبل بحاجة ...اقرأ المزيد
#وداعا_بيت_الوطن
بدون سعر بالجنيه وتثبيت بالدولار
كدة انت ارضك متسعره بالدولار
ناخد مثال توضيحى
من شهر مايو ٢٠٢٢ مثلا كان الدولار تقريبا ب ١٩ جنيه وحاليا ٢٧.٥ يعنى تقريبا ٨ جنيه فرق لكل دولار
يعنى بدون تثبيت أرضك سعرها زاد المتر ٨ جنيه عليك فى كل دولار وانت قاعد لا بيك ولا عليك ?
دة على افتراض ان الدولار هيقف عند ٢٧.٥ ودة اللى نتمناه بس من الواضح دة مش هيحصل والله أعلم.
يعنى لو سعر الأرض ٢٠٠ الف دولار كدة ارضك زادت عليك مليون و ٦٠٠ الف جنيه فى ٦ شهور دى كدة بقى سعر الأرض عامل زى “البورصه”.
مين يقبل بحاجة زى كدة ؟!
ياريت الناس تستوعب اللى بيحصل دة استثمار ايه سواء بيع او تطوير هو انت هتبيع الشقق بالجنيه ولا الدولار؟ بالجنيه طبعا دخول الدولار كسعر ثابت كارثى.
لو ما تم توضيح وتصحيح الموضوع كدة تكون نهاية لمشروع بيت الوطن مع المغتربين والاقبال على الاسترداد تكميلية المرحلة التامنه هيكون غير مسبوق ومعظم الناس مش هتجرب تانى فى اللى جاى.
فاضل خيط رفيع ما بين انتهاء المشروع كله او استمراره.
“تعديل شكلها خلصت والخيط اتقطع??”
كان يا ما كان كان فيه مشروع زمان اسمه بيت الوطن الهدف الاسمي من المشروع وقتها ربط المغترب ببلده و المشاركة في دعم الاقتصاد المشروع بدأ في عهد الدكتور الجنزوري للمغتربين في الخارج علشان يسندوا البلد من العمله الصعبه و يكون بهدف للاستثمار او السكن المشروع كان رائع علي الرغم من وجود بعض المعوقات في الباقرأ المزيد
كان يا ما كان
كان فيه مشروع زمان اسمه بيت الوطن
الهدف الاسمي من المشروع وقتها ربط المغترب ببلده و المشاركة في دعم الاقتصاد
المشروع بدأ في عهد الدكتور الجنزوري للمغتربين في الخارج علشان يسندوا البلد من العمله الصعبه و يكون بهدف للاستثمار او السكن
المشروع كان رائع علي الرغم من وجود بعض المعوقات في البداية مثل تاخير تسليم الاراضي بالسنوات و التسعير او طريقة السداد
لكن الادارة للمشروع تلافت المشاكل قدر المستطاع ماعدا مشكلة تاخر تسليم الاراضي الأزلية
و المشروع كان قائم علي ارض تسعيرها بالجنيه المصري ثابت و الدفع بالدولار حسب سعر الدولار في البنك المركزي وقت السداد سواء المقدم او الاقساط
لكن الحكاية في المرحله الثامنه التكميلية مختلفه تماماً،
المغترب حول المقدم المعلن عنها في شهر مايو ٢٠٢٢ و لكن الاعداد اكبر بكثير جدا من الاراضي المطروحه ، و المغترب ظل منتظر ٨ اشهر حتي الان و لكن هيئة المجتمعات العمرانية فاجأت الجميع بطرح اراضي بأسعار مبالغ فيها
لاكثر من ٢٠٠٠ حوالة منتظرة
وبعل مطالبات الكثير بالاسترداد او اراضي جديده بالرغم من مخالفة الشروط و طرح اراضي تجاريه بمبالغ خرافيه غير متناسبه مع المغترب تفاجأ الجميع بطرح اراضي جديده
لكن …..وبدون سابق انذار غيرت من كراسة الشروط
ازاي ؟
الهيئة غيرت في الشروط بحيث يكون التسعير بالدولار مش بالجنيه و المغترب يشتري ارض المتر فيها متوسط من ٤٥٠ ل ٧٥٠ دولار …. معقول ?
و الغريب في الامر كله هو موقف الهيئة من عدم الاعلان بهدف ان يكون امر واقع
مع تساؤلات المغتربين عن التغيير و تهرب المسؤولين من الاجابه علي استفسارات
الجميع يكتشف و يتاكد ان التسعير بالدولار ،
و يخرج احد المسؤلين علينا و يقول نعم بالدولار والتسديد بالدولار
طيب ازاي يا فندم ؟!!
ايوه زي ما بقول لحضرتك بالدولار و انت مغترب دخلك بالدولار ادفع لي بالدولار !!!
هذا الرد في حد ذاته هو الكارثه الكبري
هيئة المجتمعات تثق في الدولار و لا تثق في عملتها و تبيع لابن البلد بالعمله الاجنبيه
هل هذا يعبر عن الثقه في العمله المصرية او في الاستثمار ؟
هذا القرار ، قولا واحداً هو محاربة الاستثمار في البلد من قبل المسؤولين،
بعد رفض المغتربين المشاركه في مبادرة السيارات بسبب نفس القرارات و تكرارها مع مشروع بيت الوطن
هل الدوله عندها الامل في المشاركة مره اخري من المغتربين في اي من المشاريع في مصر ؟
خلي سيثق المغترب في تحويل دولاراته الي موطنه !!!
محاربة الاستثمار ك باي طريقه هي خسارة للبلد و اين رئاسة الوزراء و مجلس النواب من هذه القرارات
لمصلحة من محاربة الاستثمار بهذا الشكل
لمصلحة من ضياع كل هذه المبالغ الدولارية علي الدولة ،
لمصلحة من ان نستيقظ جميعاً علي سعر متر شقة عادية سيصل الي ٢٠ او ٢٥ ج ، اليس هذا هو التضخم بعينه ،
طيب لمصلحة من ان المستثمر ياتي الي مصر بمليون دولار مثلاً و بعد شغل ٥ سنوات يجد نفسه لا يستطيع حتي الحصول علي هذا المبلغ ،
كيف ان يقوم المطورين العقاريين بالتسعير !!! ؟
من المسؤول عن ذلك ولمصلحة من ؟!!!
قراءة أقلنت فين من شهرين
نت فين من شهرين
قراءة أقلماذا يحدث في حالة سحب عداد الكهرباء
ماذا يحدث في حالة سحب عداد الكهرباء
قراءة أقلالسلام عليكم ورحمه الله وبركاته، حد هنا شغال في هيئة المجتمعات العمرانية الفرع الرئيسي ؟ عندي سؤال عن طلب هل هيتوافق عليه ام لا في الهيئه ردود القطعه ٣ متر من الجوانب وعرض القطعه ١٨ متر المفروض يبقي ٢،٥ علشان نوفي النسبه البنائيه. هل لو قدمت طلب ب تقليل الردود من ٣ متر ل ٢،٥ متر هيتوافق عليه ولا لا. .
السلام عليكم ورحمه الله وبركاته،
حد هنا شغال في هيئة المجتمعات العمرانية الفرع الرئيسي ؟
عندي سؤال عن طلب هل هيتوافق عليه ام لا في الهيئه
ردود القطعه ٣ متر من الجوانب وعرض القطعه ١٨ متر المفروض يبقي ٢،٥ علشان نوفي النسبه البنائيه.
هل لو قدمت طلب ب تقليل الردود من ٣ متر ل ٢،٥ متر هيتوافق عليه ولا لا.
والله اعلى واعلم كل الطروحات الجديدة لو عرض القطعه اقل من ٢٢.٥ م الردود الجانبى ٢.٥ م
والله اعلى واعلم كل الطروحات الجديدة لو عرض القطعه اقل من ٢٢.٥ م الردود الجانبى ٢.٥ م
قراءة أقلاين يقع مكتب ضرائب التصرفات العقارية المختص ببيت الوطن التجمع الخامس -ماهي الاوراق المطلوبة للسداد؟ -كيفية حساب الضريبة نفسها .. الوعاء والنسبة؟ -حال ان هناك توكيلان لعملية بيع واحدة – الوكيل الاول بايع بصفته؟ .
موضوع مهم جدا
موضوع مهم جدا
قراءة أقل
اراضى بيت الوطن السداد فيها بالدولار فقط.
اراضى بيت الوطن السداد فيها بالدولار فقط.
قراءة أقل