ولما لا؟
لو انت صاحب قطعة أرض ببيت الوطن بالقاهره الجديده بمسطح ٧٢٦م٢
محتاجين جيران هذه القطع تتعاون لكى يكسب الكل
طيب ازاى ؟؟
كلنا عارفين انه الهيئه لم تسمح بعدد ٣ شقق فى الدور الا للسطح ارض لايقل عن ٧٣٠ م٢
وكما ان الهيئه سمحت للقطع المتجاوره بشراء أمتار ومسطح من بعضهم البعض
يبق لو انا صاحب قطعه ارض بمسطح ٧٢٦ م٢ ممكن ابيع ٣٠ م٢ للجار اليمين و٣٠ م٢ للجار اليسار و٢٠ م٢ للجار الخلفى فبذلك حصل الاتى
الجيران الثلاثه استفادو وتمكنوا من الحصول على شروط الثلاث شقق بالدور
بالنسبه لى استفدت ايضا
بعت ٨٠ م٢ بسعر عالى
وأصبح مسطح الارض عندى ٦٤٦ م٢ وهنا يتم عمل شقتين بالدور تكون شقق مقبوله فى السعر يستوعبها السوق
ولما لا؟ لو انت صاحب قطعة أرض ببيت الوطن بالقاهره الجديده بمسطح ٧٢٦م٢ محتاجين … خ_
شارك
اعتقد الجار الخلفي ممنوع عشان لايغير الردود الخلفية لجميع القطع ؟
طيب افضل لو الجار ٨٠٠ متر هو ال يعمل كده ؟
الجهاز مش هيوافق لان الهيئة حاطه شروط مستحيل تنفذيها ف الجواب
ها يوفقوا بس الجار يتفق
اعتقد البيع جاني فقط لكن خلفي لا للحفاظ على خط التنظيم كما بالمنشور الصادر من الهيئة
م اسامة سعر المتر كام او عاوز ابيع ؟
طبعا فكره ممتازه
اعتقد ان المرافق رفضت تغيير مساحة اي قطعة لزيادة عدد الوحدات لعدم تغيير الكثافة السكانية للمنطقة
ع كام المتر؟
سؤال بعد اذنكم… هو ايه الفايدة في اني اعمل ٣ شقق في الدور و ادفع للجهاز و اخسر مسطح مدخل و مخرج للبيزمنت؟ غير اني هضطر اوفر عدد مواقف اكبر في البيزمنت و يمكن تكون صعبة او سيئة؟ انا فعلا بستفسر لاني مش شايفه حل عملي للقطع اقل من ٨٥٠ او ٩٠٠ متر
هل الشقق مسطح ٢٥٠ مش مرغوبة في البيع مثلا ولا ايه؟