هل الاسترداد الجماعي هو الحل ؟
ما نهاية هذه القصه ؟
الدولة من يدفع الثمن في تاخير القرار?
Is mass redemption the answer?
What is the end of this story?
The state pays the price for delaying the decision?Translated from Arabic
هل الاسترداد الجماعي هو الحل ؟ ما نهاية هذه القصه ؟ الدولة من يدفع الثمن في ت… د_
شارك
2500 قطعه واتحجزو خلاص فين المشكله ؟؟ ان ناس انتظرت ورفضت تححز بعض. القطع فبتربوهم !! طيب لو كنا حجزناهم كان هتبقا بردو ٤٠٠٠ حواله من المتأخرين هي هيه منطق غلط وتفكير غلط هيعرفو تبعاته في المراحل القادمه الناس كلها مستائه الي حجز قبل المنتظر. فلوس المغتربين مش حقل تجارب استقيمو استقيمو عشان الحلول المتبقيه معانا مش حلوه علي الكل
شوية الاخبار اللي هم ناشرينها في الصحف بمرحلة جديدة ونحط جمبها التقسيم اول يوم سرا بدون تنويه
الأمرين دول يزيدوا الشبهات حول القرارات الغريبة دي يا تري بتتم لمصلحة مين ؟؟؟؟؟؟؟
أين تكميلية الأراضي للمنتظرين ؟؟؟
موش،كفاية اعطيتها المرحلة التاسعة هدية لأول الكشف؟؟؟
أين الرقابة الادارية مما يحدث
استرداد ادام مفيش استجابه سريعة وتعطيل بدون داعي
تعنت وتغير للحقائق وتحدي غير مبرر في اداره المرحله التاسعه لما يكون مشاركتنا اغلبها تكميليات حتي المرحله الثالثه والرابعه الفاشلين فتحو فيهم اربع تكميليات ايه الجديد في المرحله التاسعه عشان المرمطه والغلبه دي كنت قلتو من الأول مصر مليانه فرص بديله ودوله الاقامه فيها اكتر
في ظل الارتفاع الكبير لسعر الدولار في السوق الموازي أصبح الاستثمار في بيت الوطن مخاطرة كبيرة وعليه الا لم يتم طرح تكميلية مميزة فالحل هو الاسترداد الجماعي
اكيد الاسترداد الجماعي حل واحنا مش كومبارس لحد لو مفيش تكميليه مميزه يبقى في تظبيط لناس معينه والمغترب ملوش اي لازمه وكل مرحله ليها تكميليه عشان الكل يكون مرضي ولمصلحه مين كل ده
من اجل إستمرار المصداقيه بيننا وبينكم و بعد ما حدث من تقسيم الحوالات *بدون تنويه* و كان سبب في ضياع الفرص علي الكثير من امثالي من لهم حوالات متاخرة في حين المتقدمين بحوالاتهم اخد اكثر من فرصة لحجز العديد من القطع بحواله واحده و ايضا فرصة استخدام البواقي للحجز مره اخري
نطلب منكم تنويه بتكميلية أراضي لاننا محولين علي اراضي وليس شقق
او تنويه بانتهاء المرحله و بالإسترداد السريع
اين الوزيرة سها الجندي من هذه المشكلة ؟
هانت
المفروض الحين تنوية بتكميلية اراضي للمغتربين لحوالتهم اللي علي الاراضي وليس الشقق او تنويه بالاسترداد السريع حتي يكون هناك مصداقيه وحتي لا يفشل مشروع بيت الوطن
طبعا
الاسترداد هو الحل
لصالح مين عدم نزول تكميليه
الغريب ان الدوله بتشجع وبتخلق جميع طرق جذب الاستثمار لدخول الدولار للبلد فى حين ان لجنه بيت الوطن ماشيه معاهم بالعكس حولنا لهم ملاين الدولارات ومع ذالك متعمدين يفشلون المشروع بعدم طرحهم اراضي تكميليه لباقي الناس
فى حاله عدم وجود تكميله اراضى مميزة نرجو سرعة استرداد الحوالات
نحن أولى بالاستفادة بها
طرقنا كل الأبواب اخر حل بالنسبه لنا الاسترداد
3500 حواله هيتم استرداد هم
وتخسر الدوله حصيله دولاريه فى امس الحاجه لها
هو الحل فعلا
و الدولة طبعا ستدفع ثمن باهظ نظرا لأن هناك ٤٠٠٠ مغترب في إنتظار تكميلية مميزة أراضي و إلا الإسترداد
احنا عندنا حجم مشكلة تمثل عدد كبير اكثر من ثلاث الاف مغترب تركوا فلوسهم من ست شهور بمبلغ كبير يصل لحوالي اتنين مليون دولار وصغار الموظفين في وزارة الإسكان لجنة بيت الوطن بيطردونا اننا نستثمر في بلدنا بطريقة تعاملهم معانا ومخالفات تخصيص الأراضي اللي حدثت وتستحق التحقيق وبيقولوا استرداد فلوسكم فاحنا عاوزين نسترد فوق الاتنين مليون دولار
وعاوزين نعرف لمصلحة مين تم تقسيم الحوالات سرا وبدون تنويه رسمي علي الموقع وتم وتخصيص اراضي المرحلة التاسعة لفئة دون غيرها؟؟