كله يجهز فلوسه للاستلام [[[[ الشهر القادم ]]] ((( تم تعديل المنشور للتوضيح اكتر )))
استلامات بيت الوطن مدينة دمياط الجديده
المرحله 8 الاساسيه والثامنه التكميليه
وربنا يستر عليكم من سعر استحقاق القسط 31 ج ?
بواكي المركزيه / بواكي الجامعه / شقق جنه / غرب المدينه / المتخللات
قريبا اعلان الاستلام بالجريده الرسميه …………
متخيل ان سعر استحقاقك ليوم السداد للقسط الاول هتتحاسب على 31 ج ??? . ???
ده في حاله فعلا ان التسليم كان قبل التعويم والله اعلم هيكون التعويم امتى
للتوضيح علشان في ناس بتسأل على موضوع ٣١ و ١٩
تثبيت المرحله 19 ج وسعر الدولار وقت الاستحقاق مالوش علاقه بموضوع ١٩ جنيه ده اصلا
الفكره ف معادلة التثبيت يعني واليكن وقت الطرح نفسه كنت دافع ٥٠ الف دولار مقدم ٢٥ %
هتضرب ٥٠ × ٣ والناتج تقسمه / 5 = 30.000 $$ قسط السنوي ده لنظام ال ٥ سنوات
طيب هتحسب قسطك ازاي تضرب ال ٣٠.٠٠٠ $$ × سعر تثبيت المرحله مثلا 19 ج والناتج تقسمه على سعر الدولار ف البنك المركزي في تاريخ استحقاق القسط وقت استلام القطعه المعلن بالجريده الرسميه اللي هو حاليا مثلا ٣١ج هيطلع الناتج حوالي ١٨.٠٠٠$ ده المفروض قسطك الحقيقي على سعر البنك الحالي اللي الجهاز محاسبك عليه على اعتبار انك بتستفاد من معادلة التثبيت … لا سعادتك هتروح تجيب الدولار وهتتحمل فرق ٢٠ ج من جيبك ف السوق السوده لان البنك مبيديش دولار يعني تقريبا هتدفع من جيبك زياده حوالي ٣٧٠ الف جنيه ،،، وده خلي بالك للقطع الصغيره مابالك بقى بالقطع الكبيره اللي قسطها ٤٥٠ الف دولار ???? ده هيدفع زياده فوق قيمه قسطه ابة ٣١ ج علشان يشتريه من بره ( الزياده بس 5 مليون و 500 الف جنيه ) ….. يارب اكون قدرت اوصلها♟️♟️♟️♟️♟️

ليه مشكلة مش الدولار مثبت على ١٨ ؟؟؟
لسه مفيش أخبار عن استلامات المرحلة الثامنة يا غالي؟
وبعدين لو عوم إلى ٣٨ بحد أدنى لان فى توقعات ٤٢. يبقى بدل ما كان هيدفع ٣٠٠٠٠ $ هيدفع ١٥٠٠٠_١٣٠٠٠ &??
طيب ما الموضوع ده هو إلى ماشى من بداية بيت الوطن من مرحلته الأولى إيه الجديد؟
الفرق بس ان الفجوة حاليا كبيرة بين السعر الرسمى والسعر الموازي لكن نظام حساب الاقساط ما اتغيرش
فيه أخبار عن استلامات المرحلة الثامنة امتداد النرجس؟
٢٠ج تبرع علي كل دولار للدوله
شرق حورس معاهم ؟
طبعا خساره كبيره جدااا
والمفروض من الجميع الامتناع عن السداد
وتقديم شكوى جماعيه بالمشكله
باختصار القطعة اللى مقدمتها ٧٠ الف. الفرق فى القسط لو تم الاستلام قبل التعويم عن بعد التعويم ( لو افترضنا انه عوم على ٣٨ ) هيكون الفرق ٤٥٠٠ دولار يعنى ٢٢٥ الف جنيه. ولا حاجة مقارنة بزيادة الاوفر لقطعة متسلمة. لذلك من مصلحة اى حد ناوى يبيع ينتظر لما يستلم الاول ويبيع للمطور مباشرة
وليه ميكونش ٣٨ ج
مش فاهم برضه ايه الجديد التجمع طول عمرها نفس الحاجة والناس استلمت عادى اللى شايف انه هيخسر يخرج بره الجيم
بالعكس هوا استفاد بدل ما كان هيدفع ٣٠ةالف د هيدفع ١٨. بغض النظر هيجيب دولار منين. لان بيت الوطن اصلا معمول للخارج بالدولار. معادلة غير موفقه اسمح لى
لا يا استاذ رائد
بوست تنويه غير موفق في نقطه مهمه
التعويم لو حصل هيكون كام ؟ ٣٨ أو ٤٠ مثلا
يبقى لما نحسب فرق القسط قبل و بعد التعويم يختلف عن الحسبة اللي حضرتك عاملها
لان اللي بعد التعويم اللي هيجمع قسط هيشتريه على ٥٠ جنيه يعني فرق ١٠ جنيه عن السعر بعد التعويم
و هضرب لك مثال بقطعه كبيره مش صغيره كمان
قطعه اول مطل بحر مدفوع لها ٨٧ الق دولار
قسطها ٥٢ الف دولار
نضرب × ١٨ و نقسم على ٣١ يطلع ٣٠ الف دولار و ده قبل التعويم
و لما نضرب × ١٨ و نقسم على ٤٠ يكون القسط ٢٣٤٠٠ و ده بعد التعويم
يبقى الفرق ٦٦٠٠ دولار دول اللي يخلينا نتشحتف على الملاك الله يكون في عونهم
ما اظن ابدا و خاصة أن قطعه زي اللي انا عامل عليها الحسبة اول مطل بحر هتتباع بالجرام زي الدهب بعد كده مش بالاوفر
تقبل تحياتي يا ابو سليم
إيه المشكلة مش فاهم الارض بعد التسليم قيمتها اعلى والقسط قل بعد معادلة التثبيت لان اغلب المغتربين بيحولوا بالدولار من الخارج فقيمة القسط اقل من المحسوب وقت الحجز
إنما إذا كان البوست على الأخوة اللى بيدبروا الدولار من السوق السوداء فكلامك منطقى بس لازم تذكر كل دا فى البوست وأعتقد انك غير موفق فى عرض البوست
بالطريقة دى لان الدولار محسوب على وقت الحجز وهو 18 جنيه والتسليم على 31 جنيه يعنى القسط نزل بنسبة لقرب النصف