شباب انا بشتري وحده في العاصمه الاداريه والشركه اللي بشتري منها بتقولي انت بتوقع علي العقد وبعدين احنا بنوقع عليه وتيجي تستلمه وانا بطلب ان العقد يتوقع قدامي من المفوض بالتوقيع ولكن هما بيقولولي ده النظام واسأل في اي مكان فهل ايه الصح ؟
شباب انا بشتري وحده في العاصمه الاداريه والشركه اللي بشتري منها بتقولي انت بتوقع… خ_
شارك
عادى اطلب التوقيع في حضورك وهما مش هيخسروا زبون علشان طلب مشروع وان لم يفعلوه في غالب اعمالهم وممكن لو حاجة كبيرة زي طلعت مصطفى وكلبت توقيعه هيقلولك في من هو مخول بالتوقبع فطلب انك تشوف اعتماد التوقيع وخد نسخه منه وممكن تستشير محامي
لا تدفع مليما الا مع استلام العقد موقع والشهود توقع قى حضورك والجميع برقم البطاقه
لا تدفع الا لما العقود تتوقع
تشوف تراخيص البناء والرسومات المعتمده وتتاكد ان ده اللى انت مشتريه .
وبالنسبة للعقد عادى طالما شركه لها سابقه محترمه
ده طبيعي جدا لان غالبا اللي بيوقع هو رئيس مجلس ادارة الشركة وهو لا يشترط ان يكون متواجد دائما المهم العقد يكون موقع ومختوم بختم الشركة مع الاطلاع علي الاوراق من تخصيص الارض ومحضر الاستلام والعقد الموقع مع الشركة وشركة العاصمة الادارية بالتوفيق
اطلب مطابقة توقيع بنكي ع العقد
الافضل والصحيح قانونا ان يتم توقيع العقد امامك او ترفع دعوى صحة توقيع على هذا العقد فى حالة عدم التوقيع امامك لتتثبت من صحة توقيع الشركة بشكل رسمى
ده صحيح
نعم
انا استلمت العقد بعدها بشهر
عندما يكون هناك نظام عام … يرتاح الجميع …
أقيم في دولة خليجية .
١- البطاقة الشخصية لأي شخص موجود علي أرضها …عليها نموذج التوقيع الخاص به و المعتمد من قبل اي جهة
٢- الشركات
كل شركة لها سجل تجاري به أسماء الأشخاص المفوضين بالتوقيع .
لها بطاقة قيد منشأة بها أسماء المفوضين بالتوقيع و ايضا نموذج التوقيع لهم و صورة ختم الشركة .
و بالتالي لا يوجد أي لبس .
عقد محرر بين شخص و شركة .. الطرفين يطلبوا ما يثبت صحة توقيعهم . وخلص الموضوع.
في مصر ..
نموذج التوقيع معمول به في البنوك فقط … ويجب أن يعمم
F
هتشتري من شركة ايه
اعتقد من الضروري توقيع الطرف البائع او من يمثله قانونيا امام المشتري
Zed كده برضو
عقد اذعان
البائع له حقوق
المشتري مجرد من الحقوق
نعم صحيح
المهم تكون الشركة لها أسم في السوق
ليس هناك مشكلة المهم يكون شروط العقد منصفة والأهم تكون شركة معروفة ومضمونة ولها سابقة أعمال ناجزة وناجحة
اهم شيء تكون بتشتري في شركه لها اسم في السوق وسابقه اعمال
لاتشتري احسن
هذا ممكن لو بتشترى من شخص .. وليس من شركة تطوير عقارى
ماونتن فيو بيعملوا نفس الموضوع و عادي بتستلم العقد بعد اسبوعين مثلا متوقع اعتقد لو شركه مضمونه و مشهوره عادي و الله اعلم
واهم حاجة تسأل عن الشركة قبل اي شيئ
طبيعي لانهم بيجمعوا العقود كل كام يوم وتتوقع مره واحده وانت بتاخد ايصال بالمبلغ الي دفعته وبعدها بتعمل
ايوة كلام صحيح كل الشركات كده الا لو بتشتزي حاجه كبيرة اوي
اسأل شركات أخري ومحامي
عادي
هو ده نظام الشركات فى العاصمه ليه معرفش