سؤال جوهري. هو من العدل ان الناس تاخد كود بالليل وتحول بالليل زي دولة الكويت مثلا حتي لو العملية لاتتم الا في الصباح. يعني اول ما الموظف هيشغل السيستم الصبح هيتم التحويل مباشرة وبكدا الجماعة اللي عملوا حوالاتهم بالليل اخذوا اولوية غير مشروعة. لذا لابد من فتح الموقع الساعة ١٠ والمطالبة بتحسين ورفع كفاءة الموقع مش الفتح بالليل. مش كدا ولا ايه؟
حديث….. في حل ممكن يكون مرضي للكل ان المرحلة تفتح قبل التحويل بكام يوم مافيش مشكلة لكن لايتم التحويل الا في ساعة معينة يكون كل البنوك فاتحة فيها ويتم التاكد ان الناس لم حول قبل هذه الساعة عن طريق صورة التحويل اللي بناخدها من البنك للتأكد من ان مافيش حد حول قبل الميعاد المحدد هل كدا عدل؟
النظام عامةً ظالم، ولكن لو ده متاح لبتوع الكويت يبقى هنيئاً لهم ، معظم البنوك في كل حتة عندهم تطبيقات للتحويلات في اي وقت في اليوم وكله بيتنفذ الصبح لال فترة عمل ادارة الحوالات اللي في كل الدول بتخلص الساعة ١٢ او ١ ما عدا السعودية بتخلص ٥ وطبعاً بنك مصر حبيب الهوامير اللي اشتغل لحد ٨ بالليل في المرحلة السابعة. ياريت تبص للمصلحة العامة. الموقع مهما اتطور هيقع وانت عارف كده كويس واظن ده الغرض الاساسي انه يتفتح الصبح و الكل يدخل في وقت واحد يجيب اكواد يقع الموقع فمنعرفش نجيب اكواد لحد الضهر فالحوالات تترحل لتاني يوم عند معظم الدول ويخرجو بره المنافسة وميتبقاش غير السعودية وبنك مصر، يعني من الاخر نقع في نفس الخطأ وننتظر نتيجة مختلفة وكأننا اغبيا ء!
بالنسبة للتحديث: بفتح المرحلة قبلها بكام يوم ولا يتم التحويل الا في موعد معين يكون كل البنوك شغالة فيه! طيب مهو ده اللي كان حاصل في فتح الموقع نص الليل! انا لا يمكن اصدق ان فيه ناس بتحول نص الليل والخوالة تتنفذ بالليل. مش منطق. اما مجرد تقديم الحوالة تقدر تعمل زيهم اونلاين بالابلكيشن.
النظام نفسه كله ظلم
فهو ليس عدل و لكن اللي بيطالب بالعدل تطلع عليه الافواه المضلله و اصحاب الشعارات الرنانه سابقا بهجوم مسعورين
لا يفقهون ان الرزق من الله
( اعتذ بالله من حاسد اذا حسد ) و الحسد هو تمني زوال النعمه من الغير
لو تم فتح الموقع الصبح هتعمل زي المراحلة السابعة ال افضل بليل زي كل المراحل ال كانت بليل أفضل من الصبح
العدل كله ان الهيئة لا تغير شيئ عن المراحل السابقة من حيث موعد الحجز ولا الحوالات المخالفة وغير كدا هنشوف نفس المهزلة اللي حصلت ف السابعة
اكثرية محولي الكويت لهم الافضلية اذا الموقع فتح بالليل
ونتقي الله في بعض
اي حد هيتكلم عن المواعيد هيتكلم بالي ف مصلحته
هنقعد نقول لبعض ارزاق وخلافه والله اعلم بما في الضمائر
طيب بمناسبة ان حضرتك شايف دا ظلم وان الناس اللي بالكويت كدا هياكلوها والعة،،، البنك اللي بيوصل الحواله اسرع وقف اي تحويل من مصر للكويت واللي فلوسه في مصر مش هيقدر يحولها هنا الا عن طريق بنك تاني ثم التحويل لهذا البنك ثم الانتظار عشر ايام عمل رسمي ليتم اصلا التحويل من مصر للكويت
وعشان تقدر تجيب فلوسك من مصر وتحطها في بنك بطريقة تانيه غير اللفة دي فيها مخاسر وسؤال من البنك من أين لك هذا وصعب إيداع مبلغ كبير زي دا في وقت قصير ومحدود
تحويشة العمر عايزين نحطها في حاجة لولادنا ومش عارفين فارجوك بلاش الكلام بالشكل دا عشان احنا وغيرنا كتير بالوضع دا
ارجعوا لاكواد المرحله السابعه علشان نشوف اكيد نفس الاشخاص هما همًا هيبقوا فالاول كمان
ويوقع الموقع زى المرة إلى فاتت وناس تتصل بالهيئة يقولولهم حولوا بدون كود …ويحول وياخد أولوية وغيره منتظر جنب الموقع
ده أسوأ قرار وأسوأ موعد. .
لازم الرجوع للموعد الطبيعى السابق فى كل المراحل إلى فاتت ما عدا السابعة 12 ليلا
حضرتك حولت من الكويت قبل كده ؟؟