حكم حديث صادر لصالحنا بالترخيص بإضافة دور التعلية مع براءة الذمة من سداد رسوم التعلية
شارك
Sign Up to our social questions and Answers Engine to ask questions, answer people’s questions, and connect with other people.
Login to our social questions & Answers Engine to ask questions answer people’s questions & connect with other people.
Lost your password? Please enter your email address. You will receive a link and will create a new password via email.
برجاء توضيح أسباب شعورك أنك بحاجة للإبلاغ عن السؤال.
برجاء توضيح أسباب شعورك أنك بحاجة للإبلاغ عن الإجابة.
برجاء توضيح أسباب شعورك أنك بحاجة للإبلاغ عن المستخدم.
رجاء توضيح حكم لمن بالظبط للمخالف ولا لغير المخالف
بالتوفيق معالي المستشار
تم
للى مش فاهم دا حكم لتعلية الدور الثانى للفيلل اللى الجهاز كان بيطلب سداد رسوم مرافق لها مثل احياء النرجس والاكاديمية، وليس له علاقة بالتصالح او بناء الروف.
يا تري بعد ما صدر هذا الحُكم هل استجاب الجهاز و اصدر تراخيص البناء للدور التعليه ؟؟؟؟
نرجو الرد بوضوح لمعرفه جدوي من الحكم الصادر ،
بالتوفيق اخي الكريم
الحكم خاص برسوم التعليه بنسبه من الثمن الحالي لسعر الأرض…
وليس خاص بتعلية دور زياده
بالتوفيق دائما بإذن الله.
ممكن نفس القضية ل شرق الاكاديمية ؟؟
Ahmed Arafa Mohamed
ممكن صورة الحكم كامل وعريضة الدعوى وشكرا
ممكن رقم المحامي اللي رفع القضيه دي
طب اللي عنده البدروم عنه ارتفاعه كبير و عمله ميزانين. ما مدي قانونيتها مع العلم ان رخصه المباني و المخالفه من سنه ٢٠٠٥ او ٢٠٠٦. هيئه المجتمعات العمرانية الجديدة
ممكن لوسمحت أعرف قيمة أتعاب القضية والأوراق المطلوبة وعنوان المكتب ، أنا دافع رسوم تعلية دور ثاني فوق الأرضي في الياسمين ٤ التجمع الأول ، وما عنديش أي مخالفة والحمد لله .
الف مبروك
مساء الخير القرار دي ممكن يمشي علي مدينة العبور كمان ولا التجمع بس
طب بالنسبه للمعامله بالمثل لكل اللي تم بناءه للسطح بالكامل وعمل تصالح. ينفع نبني مثلهم ولا ايه الوضع ممكن تفاصيل مع العلم بأني تبع جهاز مدينه العبور وليس التجمع. وشكرا
Ayman Mohamed Aly
ادورا التعلية فقط للفلل والعمارات التى لم يتم بها عمل أى مخالفة
لكن من قام بعمل مخالفة سابقة وقدم تصالح لا ينطبق عليه قانون التعلية
طيب اللي عمل تصالح للرووف ودفع تلات اربع مبلغ الغرامة موقفة ايه بالضبط ينفع ياخد مخالصة ونكتفي بهذا القدر من الدفع
متابع
ممكن صورة الحكم
ممكن توضيح اكثرهل لو مش مخالف
ممكن اكمل دور السطح بدون ما ادفع رسوم مصالحة وشكرا
الف مبروك بالتوفيق معالي المستشار ?
مش فاهمه ممكن توضحلي
بالتوفيق يلا بقي نعملكم احنا الدور التعلية بس برسوم?
hi. i need your help. Dr. salama
الف مبروك. سياده المستشار المحترم تحياتي لحضرتك ❤️?
ممكن اسأل ده للناس ايلى دفعت ولا ايلى لسه مادفعتش
و الناس الي كانت دفت زمان قبل ما الرسوم تتلغي ، هل فيه امكانيه استرداد المبلغ؟