شباب انا بشتري وحده في العاصمه الاداريه والشركه اللي بشتري منها بتقولي انت بتوقع علي العقد وبعدين احنا بنوقع عليه وتيجي تستلمه وانا بطلب ان العقد يتوقع قدامي من المفوض بالتوقيع ولكن هما بيقولولي ده النظام واسأل في اي مكان فهل ايه الصح ؟
شباب انا بشتري وحده في العاصمه الاداريه والشركه اللي بشتري منها بتقولي انت بتوقع… خ_
شارك
نعم صحيح
المهم تكون الشركة لها أسم في السوق
طبيعي لانهم بيجمعوا العقود كل كام يوم وتتوقع مره واحده وانت بتاخد ايصال بالمبلغ الي دفعته وبعدها بتعمل
تشوف تراخيص البناء والرسومات المعتمده وتتاكد ان ده اللى انت مشتريه .
وبالنسبة للعقد عادى طالما شركه لها سابقه محترمه
الافضل والصحيح قانونا ان يتم توقيع العقد امامك او ترفع دعوى صحة توقيع على هذا العقد فى حالة عدم التوقيع امامك لتتثبت من صحة توقيع الشركة بشكل رسمى
عقد اذعان
البائع له حقوق
المشتري مجرد من الحقوق
لاتشتري احسن
اعتقد من الضروري توقيع الطرف البائع او من يمثله قانونيا امام المشتري
لا تدفع مليما الا مع استلام العقد موقع والشهود توقع قى حضورك والجميع برقم البطاقه
اطلب مطابقة توقيع بنكي ع العقد
اسأل شركات أخري ومحامي
واهم حاجة تسأل عن الشركة قبل اي شيئ
F
عادى اطلب التوقيع في حضورك وهما مش هيخسروا زبون علشان طلب مشروع وان لم يفعلوه في غالب اعمالهم وممكن لو حاجة كبيرة زي طلعت مصطفى وكلبت توقيعه هيقلولك في من هو مخول بالتوقبع فطلب انك تشوف اعتماد التوقيع وخد نسخه منه وممكن تستشير محامي
هذا ممكن لو بتشترى من شخص .. وليس من شركة تطوير عقارى
عادي
ده طبيعي جدا لان غالبا اللي بيوقع هو رئيس مجلس ادارة الشركة وهو لا يشترط ان يكون متواجد دائما المهم العقد يكون موقع ومختوم بختم الشركة مع الاطلاع علي الاوراق من تخصيص الارض ومحضر الاستلام والعقد الموقع مع الشركة وشركة العاصمة الادارية بالتوفيق
ليس هناك مشكلة المهم يكون شروط العقد منصفة والأهم تكون شركة معروفة ومضمونة ولها سابقة أعمال ناجزة وناجحة
هتشتري من شركة ايه
ايوة كلام صحيح كل الشركات كده الا لو بتشتزي حاجه كبيرة اوي
ماونتن فيو بيعملوا نفس الموضوع و عادي بتستلم العقد بعد اسبوعين مثلا متوقع اعتقد لو شركه مضمونه و مشهوره عادي و الله اعلم
لا تدفع الا لما العقود تتوقع
اهم شيء تكون بتشتري في شركه لها اسم في السوق وسابقه اعمال
Zed كده برضو
عندما يكون هناك نظام عام … يرتاح الجميع …
أقيم في دولة خليجية .
١- البطاقة الشخصية لأي شخص موجود علي أرضها …عليها نموذج التوقيع الخاص به و المعتمد من قبل اي جهة
٢- الشركات
كل شركة لها سجل تجاري به أسماء الأشخاص المفوضين بالتوقيع .
لها بطاقة قيد منشأة بها أسماء المفوضين بالتوقيع و ايضا نموذج التوقيع لهم و صورة ختم الشركة .
و بالتالي لا يوجد أي لبس .
عقد محرر بين شخص و شركة .. الطرفين يطلبوا ما يثبت صحة توقيعهم . وخلص الموضوع.
في مصر ..
نموذج التوقيع معمول به في البنوك فقط … ويجب أن يعمم
ده صحيح
نعم
انا استلمت العقد بعدها بشهر
هو ده نظام الشركات فى العاصمه ليه معرفش