عندي استفسار لو زوجي مغترب وانا في مصر بس مبشتغلش ينفع انا اللي اقدم في جنه زايد الطرح الجديد بمفردات مرتب زوجي والتقديم ازاي في البنك ولا ع لينك ولا ايه .
تم
تم
قراءة أقلSign Up to our social questions and Answers Engine to ask questions, answer people’s questions, and connect with other people.
Login to our social questions & Answers Engine to ask questions answer people’s questions & connect with other people.
Lost your password? Please enter your email address. You will receive a link and will create a new password via email.
يجب تسجيل الدخول لتستطيع إضافة سؤال.
يجب تسجيل الدخول لتستطيع إضافة مقالة.
برجاء توضيح أسباب شعورك أنك بحاجة للإبلاغ عن السؤال.
برجاء توضيح أسباب شعورك أنك بحاجة للإبلاغ عن الإجابة.
برجاء توضيح أسباب شعورك أنك بحاجة للإبلاغ عن المستخدم.
نريد ربط الأشخاص الذين لديهم المعرفة بمشاكل بيت الوطن بجيرانهم وحل واذالة جميع العقبات
تتبع لحال السوق فى مصر اليوم للمتابعة بشكل كامل اضغط هنا
عندي استفسار لو زوجي مغترب وانا في مصر بس مبشتغلش ينفع انا اللي اقدم في جنه زايد الطرح الجديد بمفردات مرتب زوجي والتقديم ازاي في البنك ولا ع لينك ولا ايه .
السلام عليكم اللي حصل النهاردة في الحجز مش طبيعي خالص وانا ك مبرمج وعارف الدنيا بتشتغل ازاي هجهز بوست كامل يفضح اللي حصل النهاردة اللي فعلا مهتم يعرف اللي حصل يسيب كومنت ويعمل شير خلو الفضيحة توصل للناس كلها .
تم
تم
قراءة أقلالمهندس امين غنيم صباح الخير .. كل الرجاء تخلصنا من فضيحة المواقف التنفيذيه اللي بتاخد اكتر من شهرين وللعلم هنشر كل يوم عن ده وهنبعت للوزير وهثبت البوست ده بالجروب الناس حالها واقف .. .
المنطقة D الحي الرابع المظلومة اخبارها ايه يا حاج علاء
المنطقة D الحي الرابع المظلومة اخبارها ايه يا حاج علاء
قراءة أقلرئيس جهاز التفتيش: مقترح باحتساب 1800 جنيه غرامة المتر المخالف في قانون التصالح الجديد مع مخالفات البناء ( الروف) قالت “المال” أن الدكتور أسامة حمدى، رئيس جهاز التفتيش الفني على البناء التابع لوزارة الإسكان، قد أكد لها أن مجلس الوزراء وافق على مشروع قانون التصالح مع مخالفات البناء وتعديلاته، لكن ...اقرأ المزيد
http://www.parlmany.com/News/4/60001/%D9%85%D8%B5%D8%B7%D9%81%D9%89-%D9%85%D8%AF%D8%A8%D9%88%D9%84%D9%89-%D9%88%D8%B2%D9%8A%D8%B1-%D8%A7%D9%84%D8%A5%D8%B3%D9%83%D8%A7%D9%86-%D9%86%D8%B9%D8%AF-%D9%85%D8%B4%D8%B1%D9%88%D8%B9-%D9%82%D8%A7%D9%86%D9%88%D9%86-%D9%84%D9%84%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D9%84%D8%AD-%D9اقرأ المزيد
صباح الخير هل قرار تحديد الإرتفاع يسري علي الرخص اللي تم إصدارها بالفعل و لم يتم الإنشاء للآن ام فقط علي الرخص الجاري إصدارها ؟ .
F
ممن اعرف ميعاد طرح زايد امتي وشكرا مقدما .
م
تكلفه متر الخرسانه الخلط اليدوى بالقاهره الجديده :- ١- 0.90 سن شامل الهالك = 0.9 × 140 جنيها =126 جنيها ٢- 0.6 رمل شامل الهالك = 0.6 × 65 جنيها = 39 جنيها ٣- ٧ شكاير اسمنت بالهالك = 1.05 × 7/20 × 920 جنيها ...اقرأ المزيد
من تعاملي بالخرسانة الخلاطه واقف علي دماغ كل عامل والمقاول معندوش ضمير عايز خرسانه جاهزه محترمه في شركات محترمه غاليه عندك المقاولين العرب
من تعاملي بالخرسانة الخلاطه واقف علي دماغ كل عامل والمقاول معندوش ضمير عايز خرسانه جاهزه محترمه في شركات محترمه غاليه عندك المقاولين العرب
قراءة أقلفرق المنسوب اشتغل تاني بعد ايقافه من كام شهر .. .
فى أراضى الواجهة الأمامية منخفضة عن الخلف وبالتالى بيكون هناك فرق منسوب بيتم خصموا من الهيئة.
فى أراضى الواجهة الأمامية منخفضة عن الخلف وبالتالى بيكون هناك فرق منسوب بيتم خصموا من الهيئة.
قراءة أقللو سمحتو مشروع نزهة الاندلس ام اقدم في طرح الأراضي ايهما افضل ومميزات كل حاجة وعيوبها والأرض بتكون في حدود كم ؟؟؟؟ تعديل نزهة الاندلس كدة خلصت لاان اللي طلب عدد ماهول اكتر من الشقق .
لو الأمور ميسرة اكيد الأرض هتكون افضل
لو الأمور ميسرة
اكيد الأرض هتكون افضل
صباح الخير : عايز اقول كلمتين لوجه الله وانا مبعرفش لا اجامل ولا اقول غير الحقيقه المجرده والتي احيانا تضر بمصالحي مع الهيئه وجهاز القاهره الجديده وناس كتيره بتزعل مني هنا هناك ومبعرفش اسكت علي ظلم او جور والكل يعلم ذلك وناس كتيره راكبه المركب وماشيين معانا و ماسكين العصايه ...اقرأ المزيد
طب سؤال لحضرتك بالنسبه للشقه التالته فى الدور هل اتوافق عليها ولا عليها مشكلة
طب سؤال لحضرتك بالنسبه للشقه التالته فى الدور هل اتوافق عليها ولا عليها مشكلة
قراءة أقلصباح الخير ويوم سعيد عليكم جميعا .. بعدما فشلت هيئه المجتمعات العمرانيه في فكره تجميع اجهزة القاهره الجديده وتجمعاتها في مبني واحد مجهز وحديث وعصري كان ولابد التطرق والحديث عما يدور ويحدث هناك .. فتعالو نلقي الضوء ونستطلع ما يحدث لنبحث عن حلول لمشاكل عالقه وزحام غير طبيعي وروتين معقد ...اقرأ المزيد
الناس كلها بتشتكي و الزحام دة فرصة كبيرة للرشوة و الأكرامية و كلنا عارفين النظام
الناس كلها بتشتكي و الزحام دة فرصة كبيرة للرشوة و الأكرامية و كلنا عارفين النظام
قراءة أقل#دردشة_مغتربين العدل المطلق عند رب العالمين .. انما تجنب تكرار الظلم عدل قبل ما تفكر في التكميليه شوف الاساسيه اللي ما كنت تحلم تاخد قطعه فيها اصلا مع ظهور بعض التسريبات بنزول تكمليليه .. الجميع يمني النفس بالأماكن و الترتيب يكون من حظه و من نصيبه و يزداد الدعاء ليس ...اقرأ المزيد
اللي ماخدتش علي المقابر والصرف الصحي، بكرا هيقول ياريت اللي جرا ما كان
اللي ماخدتش علي المقابر والصرف الصحي، بكرا هيقول ياريت اللي جرا ما كان
قراءة أقلهل انتهى الجهاز من تسعير رسوم الشقة التالته ولا لسه؟ ياريت اللي يعرف يطمنا .
لو المساحه ٨٠٠ تكون كام شقه
لو المساحه ٨٠٠ تكون كام شقه
قراءة أقلمن الموقع النهارده في بيت الوطن اثناء صب سقف الدور التالت لاحد مشاريعنا أشراف وتنفيذ حيازه .. ومع المهندس اسامه نواره لنستفيد ونفيد .. .
طول الاشاير اقل من المطلوب .يفترض لا يقل عن ٦٠ فاى من اعلى منسوب خرسانة السقف
طول الاشاير اقل من المطلوب .يفترض لا يقل عن ٦٠ فاى من اعلى منسوب خرسانة السقف
قراءة أقلخلال ستة شهور سيستم اليكتروني للتراخيص بدون الذهاب للجهاز نهائيا… رخصتك وانت في بيتك .. .
بعد افتتاح العاصمة الادارية واعلان الجمهورية الثانية جميع الخدمات سيتم ميكنتها والدخول عن طريق موقع مصر الرقمية اي خدمات حتي استخراج تراخيص المباني والسيارات ورخص القيادة حتي الفيش ورفع دعاوي قانونية وتقديم الاقرارات الضريبية بكافة انواعها والتعامل مع كافة الوزارات والمصالح لان موظفي الجمهورية الثاناقرأ المزيد
بعد افتتاح العاصمة الادارية واعلان الجمهورية الثانية جميع الخدمات سيتم ميكنتها والدخول عن طريق موقع مصر الرقمية اي خدمات حتي استخراج تراخيص المباني والسيارات ورخص القيادة حتي الفيش ورفع دعاوي قانونية وتقديم الاقرارات الضريبية بكافة انواعها والتعامل مع كافة الوزارات والمصالح لان موظفي الجمهورية الثانية لن يتعاملوا مباشرة مع اي مواطن كله الكتروني بس طبعا لازم دفع ثمن اداء الخدمة واللي تقريبا هيبقي علي قدر المجهود والوقت اللي كان سيبذل في العادي
قراءة أقلدي اخر حاجه وصلت من الهيئه بخصوص التلات شقق وبخصوص الغاء موضوع نقل المساحات المتجاوره للقطع .. نفسي افهم الناس دي بتشتغل ازاي !! يعني عشان طلع حكم ومفيش فلوس يبقي خلاص مش لاعبين !!! .
الله المستعان
الله المستعان
قراءة أقلبخصوص الناس اللي بتشتري شقة بالروف وقبلوها على وضع انها مخالفة ..لازم ياخدوا بالهم ان الروف المبني عليه وحدتين مالوش غير عداد كهرباء واحد ..يعني ممكن تشتري شقة بالروف فيها كهرباء ولكن من غير عداد من غير ماتاخد بالك.. وتفاجأ انك بعد مااشتريت ممكن يتعملك محضر بسرقة تيار كهربائي. اقرأ المزيد
م
**استرداد رسوم التعلية س: هل يمكن استرداد رسوم التعلية التي سددت لجهاز مدينة القاهرة الجديدة مقابل السماح ببناء دور علوي رغم التوقيع علي إقرار بعدم المطالبة بردها ؟؟ ج: بالفعل يمكن إقامة دعوى قضائية تستطيع من خلالها استرداد رسوم التعلية (مقابل تعديل مرافق) إذا ...اقرأ المزيد
هل من الممكن إقامة الدعوة بطلب الترخيص دون دفع ما يطلبه الجهاز حاليا من ٢٥٪ من متوسط سعر الأرض وهو مبلغ كبير..... ؟؟؟؟ وهل من الممكن معرفة كم تتكلف هذه الدعوة من أتعاب للمحامى و مصروفات.. ؟؟؟ وكم تستغرق من الوقت.. ؟؟؟؟ ومدى ضمان الفوز فى هذه الخصوم مع جهاز القاهرة
هل من الممكن إقامة الدعوة بطلب الترخيص دون دفع ما يطلبه الجهاز حاليا من ٢٥٪ من متوسط سعر الأرض وهو مبلغ كبير….. ؟؟؟؟
وهل من الممكن معرفة كم تتكلف هذه الدعوة من أتعاب للمحامى و مصروفات.. ؟؟؟ وكم تستغرق من الوقت.. ؟؟؟؟
ومدى ضمان الفوز فى هذه الخصوم مع جهاز القاهرة
صباح الخير.. عندى ارض في الحي الرابع مساحتها ٦٣٠م مرحله تانيه عايزة ابنيها ..وعايزة اعرف البناء يتكلف كام و بياخد وقت اد ايه؟ شكرااا .
ممكن تكلفة بناء قطعه ٥٠٠ متر نص تشطيب بدروم واربعه من غير حفر ولا إحلال؟
ممكن تكلفة بناء قطعه ٥٠٠ متر نص تشطيب بدروم واربعه من غير حفر ولا إحلال؟
قراءة أقلياريت اللي عنده معلومة يفيدني،، معروض عليا شقة في قطعة ارض مساحتها اكبر من ٧٣٠ م٢،، ٧٤٢م٢ تقريبا الترخيص لسه مطلعش بس هيطلع علي شقتين فالدور و صاحب الشركة قالي بيدفعوا علاوة للجهاز عالشقة الثالثة،، الشقة اللي عاجباني مش الشقة التالتة،، سؤالي…. هل لو زودت بند فالعقد يضمنلي حقي بعد كده ...اقرأ المزيد
كلمني وهفهمك تعمل ايه ؟ https://wa.me/+2001129100231
كلمني وهفهمك تعمل ايه ؟
https://wa.me/+2001129100231
ينفع عادي جدا طالما لم تسبق الاستفادة من الإسكان قبل كده
ينفع عادي جدا
قراءة أقلطالما لم تسبق الاستفادة
من الإسكان قبل كده